Popularyzacja języka i kultury rosyjskiej wśród dzieci. Fenomen serialu animowanego Masza i Niedźwiedź

  • Joanna Olechno-Wasiluk Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Słowa kluczowe: nauczanie dzieci; język rosyjski jako obcy; bajka multimedialna; dialog międzykulturowy; stereotypy

Abstrakt

W niniejszym artykule autorka koncentruje się na możliwościach wykorzystania serialu animowanego Masza i Niedźwiedź w nauczaniu języka rosyjskiego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zwraca uwagę na bogactwo elementów kultury rosyjskiej zawartych w serialu i przekazywanych widzowi „przy okazji” narracji. Autorka dokonuje analizy stereotypów ulokowanych w animacji, szczególnie tych o treści poznawczej, tj. związanych z dniem powszednim Rosjan, ich zainteresowaniami, tradycjami, ubiorem. Publikacja niniejsza oparta jest na doświadczeniach autorki z realizacji własnego projektu pod hasłem: „Zrozumieć Maszę. Wesoło, kolorowo i ciekawie o języku i kulturze Rosji”. Zakłada on popularyzację języka i kultury rosyjskiej wśród dzieci oraz przygotowanie ich do uczestnictwa w dialogu międzykulturowym.

Bibliografia

Bartmiński J., Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2007.

Brzeziński J., Nauczanie języków obcych dzieci, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1987.

Chromiec E., Dziecko wobec obcości kulturowej, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2004.

Iwan P., Zastosowanie multimediów do prezentacji wybranych aspektów realioznawstwa i kulturoznawstwa niemieckiego obszaru językowego, http://www.spnjo.pol.sl.pl/konferencja/materiały/referaty/iwan.pdf (dostęp: 25.05.2017).

Kępiński A., Lach i Moskal. Z dziejów stereotypu, Warszawa–Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1990.

Olechno-Wasiluk J., Из опыта приобщения к русскому языку и культуре польских дошкольников, „Вестник ТГПУ” 2016, № 3, s. 93-96.

Rybak I., Jak dzieci uczą się języków obcych – mity i fakty, „Bliżej Przedszkola” 168(2015), nr 9, s. 10-12.

Токмакова И., Медведь, http://allforchildren.ru/poetry/animals294.php (dostęp: 10.09.2018).

Протасова Е.Ю., Родина Н.М., Проскурина З.А., Булатова Е.А., Педагогика мультикультурности для дошкольного возраста, «Иностранные языки в высшей школе» 2009, № 4, s. 23-33.

Rokita-Jaśkow J., Spór o metodę, czyli jak najlepiej uczyć dzieci języków obcych, http://jows.pl/content/spor-o-metode-czyli-jak-najlepiej-uczyc-dzieci-jezykow-obcych?page=2 (dostęp: 03.01.2019).

Opublikowane
2020-01-17
Dział
Artykuły