Współczesne książki o sztuce jako narzędzie dydaktyczne na zajęciach języka polskiego jako obcego

  • Klaudia Mucha-Iwaniczko Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Wydział Polonistyki
Słowa kluczowe: glottodydaktyka; sztuka; literatura dziecięca; dydaktyka; książki obrazkowe

Abstrakt

Sztuka tworzy przestrzeń do rozmowy na temat emocji, towarzyszących im barw, faktur, przedstawionych przez autora ujęć, sytuacji, bohaterów. Obserwowanie dzieła winno być czynnym aktem twórczej rozmowy z własnym doświadczeniem i wrażliwością. Współczesny rynek książki dla dzieci i młodzieży proponuje bogatą ofertę utworów o tematyce artystycznej. Mają one przedstawić młodszym odbiorcom sztukę i jej historię w przystępny i ciekawy sposób. Pokazują obraz nowoczesnego myślenia o edukacji artystycznej, skupionej na odbiorze sztuki z perspektywy młodego uczestnika kultury i jego kompetencji. Celem artykułu jest omówienie współczesnej oferty wydawniczej wraz ze wskazaniem praktycznych możliwości wykorzystania omówionego materiału podczas nauki języka polskiego jako obcego. Wskazane przykłady dzieł obejmują zarówno polski, jak i zagraniczny rynek wydawniczy.

Bibliografia

Bird M., Gwiaździsta noc Vincenta i inne opowieści. Historia sztuki dla dzieci, Warszawa: Nasza Księgarnia 2017.

Brenifer O., Corgeon R., Piękno i sztuka, co to takiego?, Poznań: Wydawnictwo Zakamarki 2016.

Cichocki S., S.Z.T.U.K.A.* (*Szalenie Zajmujące Twory Utalentowanych i Krnąbrnych Artystów), Warszawa: Wydawnictwo Dwie Siostry 2011.

Coissard S., Lemoine A., (Prawdziwa!) Historia sztuki, Warszawa: Muchomor 2014.

Sztuka dla małolatów. Inspirujące wprowadzenie do fascynującego świata sztuki, ed. M. Denys, Warszawa: Wydawnictwo G+J RBA 2010.

Hesse M., Frida Kahlo. Biografia, Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga 2018.

Hodge S., Goble C., Dlaczego sztuka pełna jest golasów?, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2017.

Jałochowska E., Historia sztuki dla dzieci i rodziców Rozmowy z Kajtkiem, Wrocław: Wydawnictwo Bukowy Las, cop. 2012.

Kruszyńska E., „O kryzysie czytania i książce ikono lingwistycznej”. Dziecko i literatura we współczesnym świecie, pod red. B. Moraczewskiej, E. Oberlana, Włocławek: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa 2012.

Leszczyński G., Zając M., Książka i młody czytelnik: zbliżenia, oddalenia, dialogi. Studia i szkice, Warszawa: Wydawnictwo SBP 2013.

Lipińska E., „Przekład intersemiotyczny w glottodydaktyce polonistycznej”. Tłumaczenie dydaktyczne w nowoczesnym kształceniu językowym, pod red. E. Lipińskiej, A. Seretny, Kraków: Księgarnia Akademicka 2016.

Piwowarska E., Ilustracja a ważne i trudne tematy w książkach dla dzieci, Warszawa: Ośrodek Wydawniczo-Poligraficzny SIM 2012.

Szałasta-Rogowska B., „Tekst literacki i malarski w nauczaniu cudzoziemców”. Literatura bliska i daleka, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2017.

Opublikowane
2020-01-17
Dział
Artykuły