Współczesne książki o sztuce jako narzędzie dydaktyczne na zajęciach języka polskiego jako obcego
Abstrakt
Sztuka tworzy przestrzeń do rozmowy na temat emocji, towarzyszących im barw, faktur, przedstawionych przez autora ujęć, sytuacji, bohaterów. Obserwowanie dzieła winno być czynnym aktem twórczej rozmowy z własnym doświadczeniem i wrażliwością. Współczesny rynek książki dla dzieci i młodzieży proponuje bogatą ofertę utworów o tematyce artystycznej. Mają one przedstawić młodszym odbiorcom sztukę i jej historię w przystępny i ciekawy sposób. Pokazują obraz nowoczesnego myślenia o edukacji artystycznej, skupionej na odbiorze sztuki z perspektywy młodego uczestnika kultury i jego kompetencji. Celem artykułu jest omówienie współczesnej oferty wydawniczej wraz ze wskazaniem praktycznych możliwości wykorzystania omówionego materiału podczas nauki języka polskiego jako obcego. Wskazane przykłady dzieł obejmują zarówno polski, jak i zagraniczny rynek wydawniczy.
Bibliografia
Bird M., Gwiaździsta noc Vincenta i inne opowieści. Historia sztuki dla dzieci, Warszawa: Nasza Księgarnia 2017.
Brenifer O., Corgeon R., Piękno i sztuka, co to takiego?, Poznań: Wydawnictwo Zakamarki 2016.
Cichocki S., S.Z.T.U.K.A.* (*Szalenie Zajmujące Twory Utalentowanych i Krnąbrnych Artystów), Warszawa: Wydawnictwo Dwie Siostry 2011.
Coissard S., Lemoine A., (Prawdziwa!) Historia sztuki, Warszawa: Muchomor 2014.
Sztuka dla małolatów. Inspirujące wprowadzenie do fascynującego świata sztuki, ed. M. Denys, Warszawa: Wydawnictwo G+J RBA 2010.
Hesse M., Frida Kahlo. Biografia, Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga 2018.
Hodge S., Goble C., Dlaczego sztuka pełna jest golasów?, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2017.
Jałochowska E., Historia sztuki dla dzieci i rodziców Rozmowy z Kajtkiem, Wrocław: Wydawnictwo Bukowy Las, cop. 2012.
Kruszyńska E., „O kryzysie czytania i książce ikono lingwistycznej”. Dziecko i literatura we współczesnym świecie, pod red. B. Moraczewskiej, E. Oberlana, Włocławek: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa 2012.
Leszczyński G., Zając M., Książka i młody czytelnik: zbliżenia, oddalenia, dialogi. Studia i szkice, Warszawa: Wydawnictwo SBP 2013.
Lipińska E., „Przekład intersemiotyczny w glottodydaktyce polonistycznej”. Tłumaczenie dydaktyczne w nowoczesnym kształceniu językowym, pod red. E. Lipińskiej, A. Seretny, Kraków: Księgarnia Akademicka 2016.
Piwowarska E., Ilustracja a ważne i trudne tematy w książkach dla dzieci, Warszawa: Ośrodek Wydawniczo-Poligraficzny SIM 2012.
Szałasta-Rogowska B., „Tekst literacki i malarski w nauczaniu cudzoziemców”. Literatura bliska i daleka, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2017.
Copyright (c) 2019 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.