Ku absencji interferencji – sposoby utrwalania poprawnych form gramatycznych w nauczaniu języka polskiego młodzieży z Ukrainy
Abstrakt
Autor podejmuje temat interferencji językowych, koncentrując się jednak nie tyle na kategoryzacji poszczególnych błędów oraz ich charakterze, co na ogólniejszym problemie – jak eliminować interferencje w ustnych i pisemnych wypowiedziach młodzieży ze Wschodu rozpoczynającej naukę języka polskiego jako obcego. Artykuł składa się z dwóch części – w pierwszej są pokrótce przedstawione typowe błędy wschodnich Słowian uczących się języka polskiego jako obcego. W drugiej zaś – przedstawione są przykłady ćwiczeń, które – stwarzając pole do interferencji językowych – pozwalają utrwalać te reguły języka polskiego, z którymi wschodni Słowianie mają najwięcej problemów.
Bibliografia
Baraniwska O., Polsko-ukraińskie interferencje gramatyczne i leksykalne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: Literatura, kultura i język polski w kontekstach i kontaktach światowych, red. M. Czermińska, K. Meller, P. Fliciński, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2007, s. 747-753.
Czernysz T., Polsko-ukraińskie pułapki językowe: korzyści i trudności nauczania języka polskiego w kontekście bliskości lingwogenetycznej i typologicznej, w: Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, red. P. Garncarek, Warszawa: Uniwersytet Warszawski 2005, s. 477-481.
Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji 2010.
Dunin-Dudkowska A., Maliszewski B., Jak lepiej (nie) pisać? O błędach popełnianych przez Ukraińców zdających egzamin certyfikatowy z języka polskiego jako obcego, w: Polonistyka w XXI wieku: między lokalnym a globalnym, red. A. Krawczuk, I. Bundza, Kijów: Firma INKOS 2018, s. 354-363.
Górecki M., Stawska M., Błędy językowe charakterystyczne dla młodzieży polskiej ze Wschodu, w: Metodyka kształcenia językowego Polaków ze Wschodu, red. J. Mazur, Lublin: Wydawnictwo UMCS 1993, s. 49-55.
Izdebska-Długosz D., „Czyje są te syny?”, czyli o błędach w rodzaju męskoosobowym popełnianych przez studentów ukraińskojęzycznych, w: Horyzonty nauczania języka polskiego jako obcego, red. A. Roter-Bourkane, A. Kwiatkowska, Poznań: TetraStudio 2016, s. 43-57.
Izdebska-Długosz D., Po polsku bez błędu: Zbiór ćwiczeń z gramatyki języka polskiego dla studentów ukraińskojęzycznych: A1 – B1, Rzeszów: Stowarzyszenie Społeczno-Ekonomiczne Absolwent 2017.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa: Fraszka Edukacyjna 2005.
Kowalewski J., Czy można się uczyć na błędach? Wnioski dydaktyczne wynikające z analizy błędów popełnianych przez uczących się języka polskiego na Ukrainie, w: Język polski i polonistyka w Europie Wschodniej: przeszłość i współczesność, red. I. Bundza, J. Kowalewski, A. Krawczuk, Kijów: Firma INKOS 2015, s. 361-376.
Krawczuk A., Błędy gramatyczne studentów polonistyki lwowskiej spowodowane polsko-ukraińską interferencją, „Postscriptum” 2(2006), s. 137-153.
Krawczuk A., Kowalewski J., Jestem stąd. Międzykulturowy podręcznik komunikacyjny do języka polskiego, Lwów: Narodowy Uniwersytet Lwowski im. I. Franki 2013.
Maliszewski B., Per errata ad astra – zwalczanie interferencji gramatycznych w procesie nauczania języka polskiego studentów ze Wschodu, w: Błąd w literaturze, kulturze i językach narodów słowiańskich, red. M. Dziwisz et al. Lublin: Wydawnictwo UMCS 2014, s. 221-230.
Przechodzka G., Z problematyki interferencji językowej w nauczaniu języka polskiego Polaków ze Wschodu, w: Metodyka kształcenia językowego Polaków ze Wschodu, red. J. Mazur, Lublin: Wydawnictwo UMCS 1993, s. 39-48.
Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków: Universitas 2005.
Copyright (c) 2019 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.