Dziecko obcojęzyczne w polskim przedszkolu, czyli o (nie)ograniczeniach w edukacji
Abstrakt
Od kilku lat widać w Polsce rosnącą liczbę cudzoziemców. Co ciekawe, do naszego kraju przybywają już nie tylko pracownicy sezonowi, ale jak wynika z badań Eurostatu, osoby decydujące się na stały pobyt, kupujące mieszkania, zakładające rodziny. W kontekście globalizacji kultury warto zatem zastanowić się nad stanem polskiej edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przedszkolnej. Co państwo może zaoferować dzieciom uczącym się języka polskiego jako obcego/drugiego? Jak w tej nowej sytuacji edukacyjnej odnajdują się nauczyciele? Kim tak naprawdę staje się osoba pracująca w przedszkolu: nauczycielem, mentorem, strażnikiem tożsamości, logopedą, psychologiem czy po prostu towarzyszem? Praca koncentruje się wokół problemów zgłaszanych przez nauczycieli w następstwie kontaktu z uczniem imigracyjnym w przedszkolu. Przedstawione studia przypadków staną się asumptem do pytania o potrzebę zmian w obliczu wyzwań ponowoczesnej Europy.
Bibliografia
Broszura podsumowująca rok obowiązywania ustawy o cudzoziemcach, https://udsc.gov.pl/statystyki/raporty-specjalne (dostęp: 25.11.2018).
Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji 2010.
Giddens A., Socjologia, przeł. A. Szulżycka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2008.
Lipińska E., Polskość w Australii. O dwujęzyczności, edukacji i problemach adaptacyjnych Polonii na antypodach, Kraków: Wydawnictwo UJ 2013.
Obara-Grączewska E., Uczeń obcojęzyczny w szkole, czyli nauczycielskie wyzwania i trudności, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji 2018.
Słownik języka polskiego, https://sjp.pwn.pl/ (dostęp: 1.06.2019).
Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, Kraków: Znak 2010.
Wstęp do metod i technik badań społecznych, red. J. Sztumski, Katowice: Śląsk 2005.
Zurer Pearson B., Jak wychować dziecko dwujęzyczne, przeł. Z. Wodniecka, K. Chlipalski, Poznań: Media Rodzina 2013.
Copyright (c) 2019 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.