Experimenting with Historiographic Narrative and Guidebook Style in An Orkney Tapestry by George Mackay Brown

  • Halszka Leleń University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Faculty of Humanities
Słowa kluczowe: George Mackay Brown; An Orkney Tapestry; funkcje przewodnika; kolaż literacki; fragmentacja; intermedialność

Abstrakt

Eksperymenty z narracją historiograficzną i stylistyką przewodnika turystycznego w An Orkney Tapestry George’a Mackaya Browna

George Mackay Brown w utworze An Orkney Tapestry wykorzystuje formułę kolażu do modyfikacji konwencji przewodnika. Tekst ten przekracza ramy utworu nieliterackiego i staje się literackim przewodnikiem po świecie opowieści, tradycji i tożsamości miejsca o naturze archipelagu. Jednocześnie jest to utwór eksperymentalny, która testuje koncepcję dualizmu opowieści i bajki/mitu (“the story and the fable” Edwina Muira). Ta opozycja jest przez Browna wskazana jako czynnik ocalający kulturę. Brownowskie wybory semiotyczne i uporządkowania systemowe zdają się ukierunkowane na przeciwdziałanie współczesnej utracie sensu. Poprzez heraldyczne, zorientowane na czytelnika techniki reprezentacji Orkadyjski pisarz podejmuje wysiłek dialogicznego odtwarzanie północno-europejskiej tradycji. Zastosowanie technik literackiego kolażu i fragmentaryczności w sposobie budowania narracji sprawia że książka staje się intermedialnym komentarzem do kultury i sposobem na jej utrwalenie.

Bibliografia

Baker, Timothy C. George Mackay Brown and the Philosophy of Community. Edinburgh UP, 2009.

Bicket, Linden. “The Looms of History in George Mackay Brown’s Literary Landscape.” eSharp. Special Issue: Spinning Scotland: Exploring Literary and Cultural Perspectives, 2009, pp. 5–17. https://www.gla.ac.uk/media/media_128986_en.pdf. Accessed 22 Apr. 2019.

Brown, George Mackay. An Orkney Tapestry. 1969. Quartet Books, 1973.

Brown, George Mackay. For the Islands I Sing: An Autobiography. John Murray, 1997.

“Fifty Years of ‘An Orkney Tapestry’.” Archives @ University of Edinburgh. http://libraryblogs. is.ed.ac.uk/edinburghuniversityarchives/. Accessed 1 Apr. 2019.

Genette, Gerard. Palimpsests: Literature in the Second Degree. University of Nebrasca Press, 1997.

“George Mackay Brown: 1921–1996.” Poets. Poetry Foundation. https://www.poetryfoundation.org/ poets/george-mackay-brown. Accessed 20 April 2019.

Grzegorzewska, Małgorzata. Trop innego głosu w angielskiej poezji religijnej epok dawnych [The voice of the other: The figure of prosopopeia in medieval and early modern English religious poetry]. Universitas, 2011.

Fergusson, Maggie. George Mackay Brown: The Life. John Murray, 2006.

Ferguson, Ron. George Mackay Brown: The Wound and the Gift. Saint Andrew Press, 2011.

Ferguson, Ron. Prologue. George Mackay Brown: The Wound and the Gift, by Ferguson. Saint Andrew Press, 2011, pp. xix-xxxiv.

Fulda, Daniel. “Historiographic Narration.” The Living Handbook of Narratology, edited by Peter Huhn et al., Hamburg University, revised version, 7 March 2014. http://www.lhn.uni-hamburg.de/node/123/revisions/314/view.html. Accessed 14 Apr. 2019.

Krajka, Wiesław, and Andrzej Zgorzelski. “Genological Relationships.” On the Analysis of Literary Text. Translated by Artur Blaim, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1984, pp. 105–167.

Schmid, Sabine. “Keeping the Sources Pure": The Making of George Mackay Brown. Peter Lang, 2003.

Thomas, Jean-Jacques. “Collage/Space/Montage.” Collage, edited by Jeanine Parisier Plotter, New York Literary Forum, 1983, pp. 79–102.

Opublikowane
2019-11-05
Dział
Artykuły