Rape Culture Reborn: A Posthuman Perspective on Rape in Westworld
Abstrakt
Powrót kultury gwałtu. Posthumanistyczne spojrzenie na gwałt w serialu Westworld
Głównym celem niniejszego tekstu jest zarysowanie problematyki przyznania statusu osoby z pełnią praw człowieka sztucznej inteligencji, której uda się rozwinąć sztuczną świadomość na poziomie pozwalającym jej na autorefleksję oraz zrozumienie, że jest bytem, który ma własną podmiotowość i prawo sprzeciwu do bycia ofiarą eksploatacji. Przyjąwszy perspektywę krytycznego posthumanizmu, która tutaj opiera się na pracy naukowej krytyków takich jak Stefan Sorgner, Francesca Ferrando czy Neil Badmington, autor eseju stara się w syntetyczny sposób przedstawić zagadnienie, które co prawda, może się wydawać, wciąż należy do sfery spekulatywnych rozważań rodem z twórczości popularnonaukowej, powoli jednak — jak udowadnia autor eseju — staje się częścią codziennego świata, z którą ludzkość będzie sobie musiała poradzić zarówno na gruncie ideologicznym, jak i legislacyjnym.
Bibliografia
“10 U.S. Code § 920 - Art. 120. Rape and sexual assault generally.” https://www.law.cornell.edu/uscode/text/10/920. Accessed 23 Aug. 2019.
“Artificial intelligence could one day make us feel awkward.” BBC Future. http://www.bbc.com/future/story/20161202-artificial-intelligence-could-one-day-make-us-feel-awkward. Accessed 03 Dec. 2016.
Aström, Berit, Katarina Gregersdotter, and Tanya Horeck, editors. Rape in Stieg Larsson’s Millennium Trilogy and Beyond. Contemporary Scandinavian and Anglophone Crime Fiction. Palgrave Macmillan, 2013. pp. 234.
Agamben, Giorgio. Homo Sacer. Sovereign Power and Bare Life. Stanford University Press, 1998.
Badmington, Neil (ed.). Posthumanism. Palgrave, 2000.
Brownmiller, Susan. Against Our Will. Men, Women and Rape. Fawcett Columbine, 1993.
Business Insider. http://www.businessinsider.com/westworld-season-one-finale-ratingsrecords-for-hbo-2016-12?IR=T. Accessed 08 Jan. 2016.
Descartes, René. “Discourse on the Method for Conducting one’s Reason Well and for Seeking the Truth in the Sciences.” Discourse on Method and Meditations on First Philosophy, Trans. Donald A. Cress, Hackett Publishing Company, Inc. 1998, pp. 1–44.
Fuller, Bryan. Creator. Hannibal. AXN Original Productions. 2013–2015.
Fukuyama, Francis. Our Posthuman Future. Consequences of the Biotechnology Revolution. Farrar, Straus and Giroux, 2002.
Haraway, Donna. “Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century.” Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature. Routledge, 1991, pp.149–181.
HBO official website. http://www.hbo.com/westworld/about/index.html. Accessed 08 Jan. 2016.
Matrix. Directed by The Wachowski Brothers. Performances by Keanu Reeves, Lawrence Fishburne, Carrie-Anne Moss, Hugo Weaving, and Joe Pantoliano. Warner Bros. 1999.
Melzer, Patricia. Alien Constructions. Science Fiction and Feminist Thought. University of Texas Press, 2006.
Nolan, Jonathan and Lisa Joy. Creators. Westworld. Kitler Films, Bad Robot Productions, Jerry Weintraub Productions, and Warner Bros. Television. 2016–.
Sommers, Christina Hoff. “Researching the ‘Rape Culture’ of America. An Investigation of Feminist Claims about Rape.” The Real Issue vol. 2, 1995, no. 6, pp. 1–13.
“Stefan Sorgner—Posthuman Perspectives.” YouTube. Uploaded by Question of Will, https://www.youtube.com/watch?v=9Vpb-uKfmPo. Accessed 20 Jan. 2016.
Walker, James. “Researchers Shut Down AI That Invented Its Own Language.” Digital Journal, 21 July 2017, http://www.digitaljournal.com/tech-and-science/technology/a-step-closer-to-skynet-ai-invents-a-language-humans-can-t-read/article/498142. Accessed 29 July 2017.
Wennemann, Daryl J. Posthuman Personhood. University Press of America 2013.
Westworld. Directed by Michael Crichton. Yul Bynner, Richard Benjamin, and James Brolin. Metro-Goldwyn-Mayer, 1973.
Wolfe, Cary. What is Posthumanism. Minneapolis, University of Minnesota Press, 2010.
Copyright (c) 2019 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.