Education: Its Ethical Dimension and Metaphorical Visualisation in John Henry Newman’s The Idea of a University (1852)

  • Adam Warchoł Maria Curie-Skłodowska University in Lublin, Faculty of Humanities
Słowa kluczowe: John Henry Newman; edukacja uniwersytecka; etyka; teoria metafory pojęciowej; sieci metafor implikacyjnych

Abstrakt

Edukacja — jej wymiar etyczny i metaforyczna wizualizacja na podstawie książki Johna Henry’ego Newmana The Idea of a University (1852)

Niemal dwa wieki temu w swojej książce The Idea of ​​University Kardynał John Henry Newman (1801–1890) wykreował wizję edukacji uniwersyteckiej, którą ujął w świetle wiary i etyki katolickiej. Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie poglądów Newmana na temat uniwersytetu za pomocą teorii metafory pojęciowej, zaproponowanej początkowo przez Lakoffa i Johnsona w książce Metaphors We Live By (1980 [2003], por. także Lakoff i Johnson 1999; Lakoff 1987, 1993; Kövecses 2015, m. in.). Artykuł stara się wyłonić główne sieci (ang. networks) metafor implikacyjnych, które — jak wierzymy — obrazują ideę uniwersytetu według Newmana. W artykule skonstruowano trzy główne sieci metafor pojęciowych, które leżą u podstaw zrozumienia wizji uniwersytetu według Newmana: życie jest budowlą; życie jest żywym organizmem; życie jest podróżą. Artykuł skupia się na analizie tylko pierwszej sieci (network). W omawianej metaforze życie jest budowlą, uniwersytet jest postrzegany przez Newmana jako miejsce, pole, schronisko lub jako system zintegrowany, np. naród lub kombinacja kolorów. Wiedza jest zobrazowana językiem Newmana jako m.in. roślina, nagroda, dobro, wolność, moc, skarb, sztuka i piękno.

Bibliografia

Aertsen, Jan A. Medieval Philosophy and the Transcendentals: the Case of Thomas Aquinas. Brill, 1996.

Bartmiński, Jerzy. Język w kręgu wartości: studia semantyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2003.

Bartmiński, Jerzy. Językowe podstawy obrazu świata. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, [2006] 2009.

Bartmiński, Jerzy. “O aktualnych zadaniach etnolingwistyki [Ethnolinguistics in the year 2016].” Etnolingwistyka. Problemy języka i kultury, no. 28, 2016, pp. 7–29.

Bárcena, Fernando, Gil, Fernand, and Jover, Gonzalo. “The Ethical Dimension of Teaching: a review and a proposal.” Journal of Moral Education, vol. 22, no. 3, 1993, pp. 241–252

Catholic Encyclopedia: “John Henry Newman,” www.newadvent.org. Accessed 2 April 2018.

Grady, Joseph E. “Theories and buildings revisited.” Cognitive Linguistics, vol. 8, no. 4, 1997, pp. 267–290.

Hiner, Amanda. “John Henry Cardinal Newman, The Idea of a University.” HMXP Anthology Summary. 2015, www2.winthrop.edu/login/uc/hmxp/files/TX2-2-Newman%20Summary %20Hiner.pdf. Accessed 20 April 2018.

IICE (Ireland International Conference on Education) Blog. “Ethical Issues in Education — Barriers to Learning in Schools.” 2017, www.iicedu.org/blog/. Accessed 2 March 2018.

Kövecses, Zoltán. Metaphors of Anger, Pride, and Love: A Lexical Approach to the Structure of Concepts. John Benjamins, 1986.

Kövecses, Zoltán. Metaphor: A Practical Introduction. Oxford UP, 2002.

Kövecses, Zoltán. Metaphor in Culture: Universality and Variation. Cambridge UP, 2005.

Kövecses, Zoltàn. Where Metaphors Come from? Oxford UP, 2015.

Krzeszowski, Tomasz P. “Parametr aksjologiczny w przedpojęciowych schematach wyobrażeniowych.” Etnolingwistyka, 1994, pp. 29–51.

Lakoff, George. Women, Fire and Dangerous Things. What Categories Reveal about the Mind. The University of Chicago Press, 1987.

Lakoff, George. “The contemporary theory of metaphor.” Metaphor and Thought, edited by Andrew Ortony, 2nd ed., Cambridge UP, 1993, pp. 202–251.

Lakoff, George, and Mark Johnson. Metaphors We Live By. University of Chicago Press, 1980 [2003].

Lakoff, George, and Mark Johnson. Philosophy in the Flesh. The Embodied Mind and Its Challenge to Western Thought. Basic Books, 1999.

Lakoff, Georg, and Mark Turner. More than Cool Reason: A Field Guide to Poetic Metaphor. University of Chicago Press, 1989.

Lanford, Michael. “John Henry Newman: The Idea of a University.” The Literary Encyclopedia, 2019 file:///C:/Users/SERVER/Desktop/Lanford_2019_Newmans%20The%20Idea%20ofd% 20a%20University.pdf. Accessed 22 April 2018.

Langacker, Ronald W. Concept, Image, and Symbol: The Cognitive Basis of Grammar (Cognitive Linguistics Research 1). Mouton de Gruyter, 1990.

Merriam-Webster Online Dictionary, www.merriam-webster.com/dictionary/university. Accessed 10 April 2018.

Murphy, Gregory L. “On metaphoric representation.” Cognition, no. 60, 1996, pp. 173–204.

Newman, John Henry. The Idea of a University. Longmans, Green and Co. 1852 (1907), www.newmanreader.org/works/idea/in dex.html. Accessed 2 April 2018.

Sfard, Anna. “On two metaphors for learning and the dangers of choosing just one.” Educational Researcher, vol. 27, no. 2, 1998, pp. 4–13.

Ungerer, Friedrich, and Hans Jörg Schmid. An Introduction to Cognitive Linguistics. Longman, 1996.

Yang, Charles D. Knowledge and Learning in Natural Language. Oxford UP, 2002.

Opublikowane
2019-11-05
Dział
Artykuły