Odrodzenie religii w Chinach po Mao

Słowa kluczowe: religia; Chiny; Mao; konfucjanizm; buddyzm chiński; taoizm; chrześcijaństwo; Komunistyczna Partia Chin; walka z „zabobonem”

Abstrakt

Eksponowanie agnostycznego charakteru konfucjanizmu przez zachodnich sinologów przyczyniło się do jednostronnej percepcji religii chińskiej jako zdominowanej przez aktywność magiczną. Niekombatybilność chińskich wierzeń z religiami teistycznymi, wysuwającymi na pierwszy plan obecność Boga bądź osobowość bóstwa, sprawiła, że przeświadczenie sinologów powielali zachodni religioznawcy. W następstwie takiego nastawienia, mieszkańców Państwa Środka traktowano bądź jako przesądnych, bądź zgoła niereligijnych. Podobnie rzecz ujmowali zwalczający „religijny zabobon” politycy republikańscy, a po nich ideolodzy maoistowskiej KPCh. Jego utrzymywanie się miało stabilizować społeczne podziały, hamować rozwój i uniemożliwiać efektywną komunikację partii z ludem. Przymusowa ateizacja jednak, wbrew oczekiwaniom maoistowskich komunistów, nie stała się katalizatorem zjednoczenia narodu ani narzędziem postępu, ale wyjałowiła ludzi duchowo, przez co zamiast zgodnie współżyć, zabiegali o własne przetrwanie, także kosztem innych.

Co więcej, tam gdzie religia okazuje się być pożyteczna w dziele budowy potęgi kraju, należy ją promować i wspierać jej rozwój. Nie wiąże się to wszakże z deklaracją pełnej wolności religijnej. Poza tym nie wszystkie obecne w Chinach religie są traktowane z równą przychylnością. Z różnych względów wyróżniany jest chiński buddyzm (Hàn chuán fójiào 汉传佛教). Aktywność instytucji religijnych jest reglamentowana i w różnym stopniu, w odniesieniu do różnych religii, akceptowana.

W artykule analizuje się wyżej wskazane i jeszcze inne aspekty obecności religii w dzisiejszych Chinach.

Bibliografia

Ashiwa, Yoshiko. „Positioning Religion in Modernity: State and Buddhism in China”. W: Making Religion, Making the State. The Politics of Religion in Modern China, red. Yoshiko Ashiwa i David L. Wank, 43–73. Stanford: Stanford University Press, 2009.

Darui Long. „Humanistic Buddhism From Venerable Tai Xu to Grand Master Hsing Yun”. Hsi Lai Journal of Humanistic Buddhism 1 (2000): 58–66;

Goossaert, Vincent. „1898: The Beginning of the End for Chinese Religion?”. Journal of Asian Studies 65 (2006), 2: 307–335.

Hongyi Lai. „The Religious Revival in China”. Copenhagen Journal of Asian Studies 18 (2003): 40–64.

Hu Shih. The Chinese Renaissance. Chicago: The University of Chicago Press, 1934.

Hyung-yok Ip. „Buddhist Activism and Chinese Modernity”. Journal of Global Buddhism 10 (2009): 145–192.

Johnson, Ian. The Souls of China: The Return of Religion after Mao. London: Penguin Books, 2017.

Laliberté, André. „Buddhist Revival under State Watch”. Journal of Current Chinese Affairs 40 (2011), 2: 107–134.

Lambert, Tony. „The Present Religious Policy of the Chinese Communist Party”. Religion, State & Society 29 (2001), 2: 121-129. DOI: https://doi.org/10.1080/09637490120074800.

Overmyer, Daniel L. „Alternatives: Popular Religious Sects in Chinese Society”. Modern China 7 (1981), 2 (Apr.): 153–190.

Overmyer, Daniel L. „Religion in China Today: Introduction”. The China Quarterly 2003, No. 174 (Jun.): 307–316.

MacInnis, Daniel E. Religion in China Today: Policy and Practice. Maryknoll, N.Y.: Orbis Books, 1989

MacInnis, Daniel E.: „Secularism and Religion in China: Problem of Transcendence”. W: Contemporary Chinese Philosophy, red. Frederick J. Adelmann, 117–133. The Hague: Martinus Nijhoff Publishers, 1982.

Pittman, Don Alvin. Toward a Modern Chinese Buddhism: Taixu’s Reforms. Honolulu: University of Hawai Press, 2001.

Potter, Pitman B. „Belief in Control: Regulation of Religion in China”. The China Quarterly 2003, No. 174 (Jun.): 317–337.

Rapp, John A. Daoism and Anarchism. Critiques of State Autonomy in Ancient and Modern China. London, New York: Continuum-Bloomsbury, 2012.

Soothill, W. E. The Three religions of China. London: Hodder and Stoughton, 1913.

Suzuki Shūji. „Religion (shūkyō) and Freedom (jiyū)”. W: The Emergence of the Modern Sino-Japanese Lexicon. Seven Studies, red. Joshua A. Fogel, 81–112. Leiden: Brill, 2015.

Tarocco, Francesca. „Technologies of Salvation: (Re)locating Chinese Buddhism in the Digital Age”. Journal of Global Buddhism 18 (2017): 155-175. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/ zenodo.1284254.

Veidlinger, Daniel. „Introduction”. W: Buddhism, the Internet and Digital Media. The Pixel in the Lotus, red. Gregory Price Grieve i Daniel Veidlinger. New York, London: Routledge, 2015.

Yang, Ching Kun. Religion in Chinese Society. A Study of Contemporary Social Functions of Religion and Some of their Historical Factors. Berkeley: University of California Press, 1961.

Yu, Anthony C. State and Religion in China. Historical and Textual Perspectives. Chicago, La Salle: Open Court, 2005.

Opublikowane
2019-11-05
Dział
Artykuły