Mity w traktacie astronomicznym Jana z Głogowa (1445-1507)
Abstrakt
Artykuł zawiera omówienia mitów antycznych oraz historii biblijnych przewijających się przez traktat astronomiczny Introductorium compendiosum in «Tractatum sphaerae materialis» Ioannis de Sacrobusto autorstwa Jana z Głogowa – znakomitego naukowca, pracownika Akademii Krakowskiej. Autor artykułu, przedstawiając treść tych opowieści, zwraca uwagę na ich związki z twórczością pisarzy antycznych i średniowiecznych. Celem artykułu jest także ukazanie, jak te fikcyjne legendy funkcjonowały w ramach uczonego traktatu o astronomii, jak dostosowane zostały do poetyki naukowego wywodu.
Bibliografia
Domański J., „Scholastyczne” i „humanistyczne” pojęcie filozofii, Kęty: Wydawnictwo Antyk 2005.
Estreicher K., Bibliografia polska, t. XVII, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 1870, s. 173-184.
Estreicher K., Bibliografia literatury polskiej „Nowy Korbut”, t. II, Wrocław: Ossolineum 1963, s. 196-197.
Goddu A., Copernicus and the Aristotelian Tradition, Leiden–Boston: Brill 2010.
Knoll P., „A Pearl of Powerful Learning”. The University of Cracow in the Fifteenth Century, Leiden: Brill 2016.
Krauze-Błachowicz K., Declaratio Donati minoris Jana z Głogowa – Prolog i kwestia pierwsza, „Acta Mediaevalia” 15(2002), s. 427-446.
Krauze-Błachowicz K., Ioannes Glogoviensis; the Modist Grammarian on the Boundary between the Middle Ages and the Renaissance, „Przegląd Tomistyczny” 9(2003), s. 123-138.
Krauze-Błachowicz K., Jan z Głogowa w dialogu z tradycją gramatyki spekulatywnej, „Studia Warmińskie” 41-42(2004-2005), s. 77-86.
Krauze-Błachowicz K., Jan z Głogowa i tradycja gramatyki spekulatywnej, Warszawa: Semper 2008.
Krauze-Błachowicz K., Was Conceptualist Grammar in Use at Cracow University?, „Studia Antyczne i Mediewistyczne” 6(2008), s. 275-285.
Krauze-Błachowicz K., Filozofia przyrody w ujęciu Jana z Głogowa, „Przegląd Filozoficzno- Literacki” 40(2014), nr 3-4, s. 119-134.
Kuksewicz Z., Zarys poglądów Jana z Głogowa na podstawie Komentarza do „De anima”, „Studia Filozoficzne” 28(1962), s. 157-186.
Jan z Głogowa, Introductorium compendiosum in Tractatum sphaerae materialis Ioannis de Sacrobusto, Kraków: Ioannes Haller 1506.
Markowski M., Natur und Mensch in der Auffassung des Iohannes von Glogau, w: Mensch und Natur im Mittelalter, Berlin–New York: Walter der Gruyter 1995, s. 346-355.
Markowski M., Albertystyczna koncepcja natury u Jana z Głogowa, „Biuletyn Biblioteki Jagiellońskiej” 43(1993), nr 1/2, s. 37-45.
Michałowska T., Średniowiecze, Warszawa: PWN 1997.
Morawski K., Historia Uniwersytetu Jagiellońskiego, t. II, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 1900, s. 244-246.
Polski Słownik Biograficzny, t. X, Wrocław: Ossolineum PAN 1964, s. 450-452.
Sale W., The Story of Callisto in Hesiod, http://www.rhm.uni-koeln.de/105/Sale.pdf.
Sapegno N., Historia literatury włoskiej w zarysie, Warszawa: PWN 1969.
Seńko W., Wstęp do studium nad Janem z Głogowa, „Materiały i Studia Zakładu Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej” 1(1961), s. 9-59.
Starnawski J., Dzieje wiedzy o literaturze polskiej do końca wieku XVIII, Wrocław: Ossolineum PAN 1984.
Swieżawski S., Quelques aspects du contenu philosophique des „Quaestiones in Physicam Aristotelis” de Jean de Głogów, w: La filosofia della natura nel Medioevo. Atti del Terzo congresso Internazionale di Filosofia Medioevale, Passo della Mendola – 1964, Milano: Società editrice Vita e pensiero 1966, s. 699-709.
Sylla E.D., John Buridan and Critical Realism, „Early Science and Medicine” 14(2009), nr 1, s. 211-247.
Szczegóła H., Jan z Głogowa, Katowice: Wydawnictwo Śląsk 1967.
Usowicz A., Traktaty Jana z Głogowa jako wyraz kultury średniowiecznej, „Nasza Przeszłość” 4(1948), s. 125-156.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. I, Warszawa: PWN 1997.
Wielgus S., Z badań nad średniowieczem, Lublin: RW KUL 1995.
Wielgus S., Zachodnia i polska nauka średniowieczna – encyklopedycznie, Płock: Płocki Instytut Wydawniczy 2005.
Copyright (c) 2019 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.