Zamek na Czorsztynie Karola Kurpińskiego – romantyczność in statu nascendi?
Abstrakt
Dzieła operowe Karola Kurpińskiego odegrały wyjątkową rolę w procesie kształtowania się nowych tendencji w polskim teatrze operowym i krytyce teatralno-muzycznej na styku oświecenia i romantyzmu. Artykuł przedstawia prasowe dyskusje poświęcone operom autora Zamku na Czorsztynie prowadzone w drugiej dekadzie XIX wieku, czyli w okresie pierwszych ich wystawień w warszawskim Teatrze Narodowym. Liczne kontrowersje i sprzeczności, które pojawiają się w XIX-wiecznych recenzjach oper Kurpińskiego, przekonują, jak trudno było współczesnym kompozytorowi krytykom jednoznacznie dzieła te sklasyfikować i ocenić. Dokładny przegląd ówczesnej prasy pozwala również stwierdzić, iż dzieła dramatyczno-muzyczne autora Pałacu Lucypera, jako świetny przykład genologicznego skomplikowania ówczesnych form operowych oraz istotny element procesu formowania się programu tzw. opery narodowej, stanowiły doskonały punkt wyjścia dla dyskusji między dwoma opozycyjnymi obozami społeczno-kulturowymi ukształtowanymi w Warszawie w ostatnich latach drugiej dekady XIX wieku, które reprezentowały odmienne ideały estetyczne i na dwa różne sposoby pojmowały zadania i funkcje krytyki teatralnej. Niemniej, jak się okazuje, wypowiedzi przedstawicieli antagonistycznych obozów na temat dzieł Kurpińskiego nie przebiegały według jednego, prostego do wyznaczenia schematu – przeciwnie, kontrowersje między krytykami klasycyzującymi a ich oponentami układały się we wzór bardzo skomplikowany i niejednorodny. Ta wielopłaszczyznowa refleksja XIX-wiecznych krytyków nad jego twórczością znakomicie obrazuje płynność i nieostrość tendencji uznawanych w tradycji badawczej za przeciwstawne, czyli tendencji „klasycznych” i „romantycznych”, i skłania do weryfikacji niektórych sądów na temat kompozytora oraz recepcji jego dorobku formułowanych we współczesnych pracach historyków muzyki, teatru i literatury.
Bibliografia
Bruchnalski Wilhelm, Mickiewicz – Niemcewicz. Studium historyczno-literackie, Lwów 1907.
Gmys Marcin, Karol Kurpiński i romantyczna Europa, Warszawa 2015.
Kowalczykowa Alina, Widzenie w biały dzień. O „Romantyczności” Mickiewicza, „Pamiętnik Literacki” 1975, z. 3.
Lisowska Agnieszka, Karol Kurpiński jako pisarz, działacz i organizator muzyczny, [w:] Szkice o kulturze muzycznej, t. II, red. Zofia Chechlińska, Warszawa 1973.
Nowak-Romanowicz Alina, Niektóre problemy opery polskiej między oświeceniem a romantyzmem, [w:] Studia Hieronymo Feicht septuagenano dedicate, red. Zofia Lissa, Kraków 1965.
Nowicka Elżbieta, Opera w Polsce na początku XIX wieku – wyobrażenia, poglądy, teorie, [w:] Teorie opery, red. M. Jabłoński, Poznań 2004.
Nowicka Elżbieta, „Słownik zaklętych słów do muzyki”. O librettach „oper narodowych” J. Elsnera i K. Kurpińskiego, [w:] taż, Omamienie – cudowność – afekt. Dramat w kręgu dziewiętnastowiecznych wyobrażeń i pojęć, Poznań 2003.
Papierzowa Anna, Libretta oper polskich z lat 1800-1830, Kraków 1959.
Płońska Katarzyna, Wstęp [do:] taż, Katalog tematyczny oper Karola Kurpińskiego, Warszawa 2015.
Przybylski Ryszard, Romantyzm jako przepaść klasyka, [w:] tenże, Klasycyzm, czyli prawdziwy koniec Królestwa Polskiego, Gdańsk 1996.
Przybylski Tadeusz, Karol Kurpiński, Warszawa 1980.
Przychodniak Zbigniew, U progu romantyzmu. Przemiany warszawskiej krytyki teatralnej w latach 1815-1825, Wrocław 1991.
Pusz Wiesław, „Nowy Parnas” przedromantycznej Warszawy. Bruno Kiciński i grono jego współpracowników, Wrocław 1979.
Recenzje teatralne Towarzystwa Iksów 1815-1819, oprac. Jacek Lipiński, Wrocław 1956.
Strumiłło Tadeusz, Nowak-Romanowiczowa Alina, Kuryłowicz Teresa, Poglądy na muzykę kompozytorów polskich doby przedchopinowskiej. Ogiński – Elsner – Kurpiński, Kraków 1960.
Witkowski Michał, Świat teatralny młodego Mickiewicza, Warszawa 1971.
Zgorzelski Czesław, Duma poprzedniczka ballady, Toruń 1949.
Żmigrodzka Maria, „Ballady i romanse” wobec tradycji niemcewiczowskiej, „Pamiętnik Literacki” 1956, zeszyt specjalny.
Copyright (c) 2019 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.