A Photomontage of Memory: The Role of the Visual in Angharad Price’s “The Life of Rebecca Jones”

  • Aleksander Bednarski Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych
Słowa kluczowe: The Life of Rebecca Jones; Angharad Price; proza walijska; wizualność; fotomontaż; fotografia; ekfraza

Abstrakt

Fotomontaż pamięci. Rola wizualności w powieści „The Life of Rebecca Jones” Angharad Price

Celem artykułu jest analiza motywów wizualnych w powieści Angharad Price The Life of Rebecca Jones („Życie Rebeki Jones”). Motywy te obejmują zarówno reprodukowane fotografie, jak i świat przedstawiony: są to ekfrazy oraz wątki związane z malarstwem i niewidomymi braćmi narratorki—tytułowej Rebeki Jones. Narratorka jest postacią fikcyjną, lecz inspirowaną historyczną postacią zmarłej przedwcześnie dziewczynki, której hipotetyczne życie opowiada w dużej mierze, opierając się na autentycznych rodzinnych fotografiach. Ekfrastyczne opisy zdjęć oraz inne odniesienia do postrzegania wzrokowego interpretowane są jako próba nadania narracji fikcyjnej Rebeki walorów dokumentalnych. Mechanizm ten jest porównany do efektu trompe- l’œil, a jego celem jest zamaskowanie przynależności narratorki do świata fikcji literackiej. W ten sposób opowieść nabiera znamion ‘obrazotekstu’—hybrydy medium wizualnego i językowego, na który składają się zarówno elementy historyczne, jak i fikcyjne.

Bibliografia

Alberti, Leon Battista. 2004. On Painting. Translated by Cecil Grayson. London: Penguin Books.

Azzopardi, Trezza. 2013. The Tip of My Tongue. And some other weapons as well. Bridgend: Seren.

Barthes, Roland. 2000. Camera Lucida: Reflections on Photography. Translated by Richard Howard. London: Vintage Classics, 2000.

Barthes, Roland. 1977. Image, Music, Text. Trans. S. Heath. London: Fontana Press, 1977.

Bloom, Harold. 1994. The Western Canon: The Books and School of the Ages. New York: Harcourt Brace.

Breton, André. 1977. Nadija. Trans. Richard Howard. New York: Grove Press.

Burzyńska, Anna, and Michał P. Markowski. 2009. Teorie Literatury XX wieku. Kraków: Znak.

Clemmen, Yves-Antoine. 2006. “Discursive spaces”. In Lynne Warren (ed.). Encyclopedia of Twentieth-Century Photography. New York, Oxon: Routledge.

Dafydd, Fflur. 2009. Y Llyfrgell. Talybont: Y Lolfa.

Draaisma, Douwe. 2000. Metaphors of Memory: A History of Ideas about the Mind. Cambridge: Cambridge University Press.

Elis, Islwyn Ffowc. 1997. Ffenestri Tua’r Gwyll. Llandysul: Gwasg Gomer.

Harvey, John. 1995. The Art of Piety: The Visual Culture of Welsh Nonconformity. Cardiff: University of Wales Press.

Genette, Gérard. 1997. Palimpsests: Literature in the Second Degree. Translated by Channa Newman and Claude Doubinsky. Lincoln, London: University of Nebraska Press.

Heffernan, James A.W. 1993. Museum of Words: The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery. Chicago: University of Chicago Press.

Holm, Lorens. 1992. “Reading through the Mirror: Brunelleschi, Lacan, Le Corbusier: The Invention of Perspective and the Post-Freudian Eye/I.” Assemblage 18: 20–39.

Jones, Angharad. 2002. Y Dylluan Wen. Llandysul: Gwasg Gomer.

Jones, Cynan. 2012, Bird, Blood, Snow. Bridgend: Seren.

Jones, Glyn. 2009. The Valley, The City, The Village. Cardigan: Parthian Books.

Jones, Russel Celyn. 2009. The Ninth Wave. Bridgend: Seren.

Koszowy, Marta. 2013. W poszukiwaniu rzeczywistości. Mediacyjna rola fotografii we współczesnej prozie polskiej. Kraków: Universitas.

Lessing, Gotfried Efraim. 2012. Laokoon, czyli o granicach malarstwa i poezji. Translated by Henryk Zymon-Dębicki. Kraków: Universitas.

Llywelyn, Robin. 1994. From Empty Harbour to White Ocean. Translated by Robin Llywelyn. Cardiff: Parthian Books.

Long, J.J. 2007. W. G. Sebald – Image, Archive, Modernity. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Lord, Peter. 1994. Gwenllian: Essays on Visual Culture. Llandysul: Gwasg Gomer.

Lord, Peter. 1998. The Visual Culture of Wales: Industrial Society. Cardiff: University of Wales Press.

Lord, Peter. 2000. The Visual Culture of Wales: Imaging the Nation. Cardiff: University of Wales Press.

Lord, Peter. 2003. The Visual Culture of Wales: Medieval Vision. Cardiff: University of Wales Press.

Maziarczyk, Grzegorz. 2013. The Novel as Book: Textual Materiality in Contemporary Fiction in English. Lublin: Wydawnictwo KUL.

McHale, Brian. 1987. Postmodernist Fiction. New York, London: Methuen.

Michalski, Sergiusz. 2003. Reformation and the Visual Arts: The Protestant Image Question in Western and Eastern Europe. London, New York: Routledge, e-book, kindle edition.

Mitchell, W. J. Thomas. 1995. Picture Theory. Chicago. London: University of Chicago Press.

Ondaatje, Michael. 1993. Running in the Family. Toronto: M&S.

Osterman, Mark. 2007. “The Technical Evolution of Photography in the 19th Century”. In Michael R. Peres (ed.). Focal Encyclopedia of Photography: Digital Imagining, Theory and Applications, History, and Science, 27–36. 4th edition. Oxford: Focal Press.

Peach, Linden. 2007. Contemporary Irish and Welsh Women’s Fiction: Gender, Desire and Power. Cardiff: University of Wales Press.

Price, Angharad. 2002a. O! Tyn y Gorchudd. Hunangofiant Rebecca Jones. Llandysul: Gwasg Gomer.

Price, Angharad. 2002b. Rhwng Gwyn a Du. Agweddau ar Ryddiaith Gymraeg y 1990au. Caerdydd: Gwasg Prifysgol Cymru.

Price, Angharad. 2012. The Life of Rebecca Jones. Trans. Ll. Jones. London: MacLehose Press.

Pritchard, Elfyn. 2001. Trwy’r Tywyllwch. Llandysul: Gwasg Gomer.

Sawa, Magdalena. 2015. Ekphrasis in Modern British Fiction: A Pro-narrative Approach. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Sontag, Susan. 2005. On Photography. New York: RosettaBooks, e-book.

Steiner, Wendy. 1982. The Colours of Rhetoric: Problems in the Relation between Modern Literature and Painting. Chicago: University of Chicago Press.

Talbot, William Henry Fox. 2010. The Pencil of Nature. London: Longman, Brown, Green and Longmans. Project Gutenberg Ebook. Accessed 12.05.2016. http://www.gutenberg.org/files/33447/33447-pdf.pdf.

Thomas, M. Wynn. 1992. Internal Difference: Literature in 20th-century Wales. Cardiff: University of Wales Press.

Opublikowane
2019-10-24
Dział
Artykuły