Kompetencje nauczycieli języków obcych w kształceniu uczniów uzdolnionych językowo
Abstrakt
W niniejszym artykule podjęto próbę wyszczególnienia i opisania tych kompetencji, którymi powinien dysponować nauczyciel języków obcych, pracujący z uczniem uzdolnionym językowo na lekcji języka obcego. Punktem wyjścia dla podejmowanych rozważań jest omówienie zapisów prawnych, dotyczących kształcenia uczniów uzdolnionych, przedstawienie zakresu kompetencji nauczyciela języków obcych oraz scharakteryzowanie modelu kształcenia w szkole uczniów uzdolnionych językowo. Zasadniczą część artykułu stanowi analiza kompetencji w zakresie identyfikowania oraz rozwijania tychże zdolności na lekcji języka obcego.
Bibliografia
Andrzejewska E., 2008, Kompetencje nauczyciela języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej, „Języki Obce w Szkole” nr 4, s. 42-47.
Cieślikowska J., 2012, Czy w polskim systemie oświaty potrzebni są pedagodzy zdolności?, w: Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców, red. W. Limont, J. Cieślikowska, D. Jastrzębska, Warszawa, s. 25-33.
Czerepaniak-Walczak M., 1999, Kompetencja: słowo kluczowe czy „wytrych” w edukacji, „Neodidagmata” XXIV, s. 53-66.
Dylak S., 1995, Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Poznań.
Fechner-Sędzicka I., 2013, Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej. Jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej?, Warszawa.
Fischer Ch., 2006, Grundlagen und Konzepte der Begabtenförderung, w: Begabtenförderung als Aufgabe und Herausforderung für die Pädagogik, red. Ch. Fischer, H. Ludwig, Münster, s. 66-77.
Holling H., Kanning, U.P., 1999, Hochbegabung. Forschungsergebnisse und Fördermöglichkeiten, Göttingen.
Reketat H., 2001, Offener Unterricht – eine Förderungsmöglichkeit für hoch begabte Kinder in Regelschulen?!, Münster.
Sobańska-Jędrych J., 2010, Uczeń zdolny – uczenie się i nauczanie języków obcych, Warszawa (niepublikowana rozprawa doktorska, Uniwersytet Warszawski Wydział Neofilologii).
Sobańska-Jędrych J., 2011, Rozwijanie zdolności do nauki języków obcych w szkole – raport z badań, w: Nauczanie języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się, red. J. Knieja, S. Piotrowski, Lublin, s. 51-62.
Strykowski W., 2005, Kompetencje współczesnego nauczyciela, „Neodidagmata” XXVII/XXVIII, s. 15-28.
Szumski G., 1995, Dobór i kształcenie uczniów zdolnych. Studium porównawcze o legitymizacji instytucji edukacyjnych, Warszawa.
Taraszkiewicz M., 2001, Jak uczyć jeszcze lepiej! Szkoła pełna ludzi, Poznań.
Tönshoff W., 2004, Binnendifferenzierung im lernerorientierten Fremdsprachenunterricht, „Deutsch als Fremdsprache“ 4, s. 227-231.
Vock M., Preckel F., Holling H., 2007, Förderung Hochbegabter in der Schule. Evaluationsbefunde und Wirksamkeit von Maβnahmen, Göttingen.
Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków.
Copyright (c) 2018 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.