Lekcje jpjo z cudzoziemcami pokolenia Y. Nauczyciel, trener czy coach językowy?

  • Maria Elżbieta Sajenczuk Uniwersytet Łódzki
Słowa kluczowe: nauczanie języka polskiego dorosłych cudzoziemców; Pokolenie Y; nauczyciel; trener; coach językowy

Abstrakt

Artykuł porusza problematykę związaną z nauczaniem języka polskiego jako obcego w inwestorskich firmach zagranicznych. Globalizacja i idąca w ślad za nią mobilność zawodowa powodują konieczność uczenia się języków nie mających mocy ekonomicznej. Nauczyciel JPJO ma do czynienia z zatrudnionymi w firmach cudzoziemcami – przedstawicielami Pokolenia Y, bardzo często pochodzącymi z innych kultur. Ludzie znani jako „Pokolenie Y” wzrastające w dobie technologii informatycznych i szybkiego dostępu do wiedzy są świadomymi uczestnikami nauki języka polskiego. W artykule zostaje przybliżona problematyka językowej dydaktyki korporacyjnej od strony cech i potrzeb uczącego się JPJO cudzoziemca, przedstawiciela Pokolenia Y, a także i nauczyciela języka polskiego, który zmienia swoją kwalifikację zawodową na trenera/coacha, stając się usługodawcą oferującym rozwój praktycznych umiejętności językowych w zakresie nauczania JPJO.

Bibliografia

Akbaba-Altun S., 2006, Complexity of Integrating Computer Technologies into Education in Turkey, „Educational Technology & Society” 9 (1), p. 176-187.

Brooks N., 1964, Language and Language Learning, New York.

Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa.

Engin D., 2013, Generation „Y” in Turkish context: Multiple foci research, “International Journal of Business and Management Studies” V, No 1.

Komorowska A., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., 1998, Psychologia wychowawcza, Warszawa.

Sajenczuk M.E., 2015, Relokacja, mobilność, indywidualizacja jako czynniki mające wpływ na zmianę podejścia i wprowadzanie innowacji w nauczaniu dorosłych cudzoziemców jpjo i kpjo na przykładzie współpracy z Cartus Intercultural & Language Solutions, z korporacjami łódzkimi i kierunkiem Gender Studies na UŁ, w: Nauczanie języka polskiego jako obcego – tradycje i innowacje, red. W. Próchniak, M. Smoleń-Wawrzusiszyn, Lublin 2015, s. 347-364.

Smolbik-Jęczmień A., 2013, Rozwój kariery zawodowej przedstawicieli pokolenia X i Y w warunkach gospodarki opartej na wiedzy, „Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy” nr 36, s. 228-238.

Trendak O., 2013, Dobry nauczyciel, czyli kto?, „Języki Obce w Szkole” nr 3, s. 59-64.

Opublikowane
2019-10-24
Dział
Artykuły