Afekt vs. efekt otwarte formy pracy z perspektywy glottodydaktycznej
Abstrakt
Artykuł ukazuje otwarte formy uczenia się i nauczania, takie jak praca swobodna, praca w formie stanowisk dydaktycznych, praca według planu dnia/tygodnia oraz praca projektowa z perspektywy glottodydaktycznej. Z jednej strony analizie został poddany aspekt afektywny, a więc czynnik motywowania uczniów poprzez odpowiedni dobór treści i materiałów. Z drugiej strony rozważania koncentrują się na analizie aspektu kognitywnego, czyli efektów kształcenia w rozumieniu aktualnego nauczania komunikacyjno-międzykulturowego. Te dwie perspektywy uzupełniono analizą aspektu społeczno-działaniowego, a zatem możliwości kooperacyjnego uczenia się w powiązaniu z realizacją dydaktycznej koncepcji uczenia się przez działanie, oraz aspektu materialno-dynamicznego, a więc organizacji pracy w glottodydaktycznym atelier. Rozważania teoretyczne połączono z przedstawieniem wyników własnych badań empirycznych w tym zakresie.
Bibliografia
Brown R., 2006, Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, Gdańsk.
Council of Europe: Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2003, Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa.
Doyé P., 1995, Lehr- und Lernziele, w: Handbuch Fremdsprachenunterricht, red. K.-R. Bausch, Tübingen–Basel, s. 161-166.
Eckhardt T., Einstellung als individuelle Lernvariable, www.uni-due.de/imperia/md/content/prodaz/eckhardt_einstellung.pdf [dostęp: 24.11.2015].
Edmondson W., House J., 1993, Einführung in die Sprachlehrforschung, Tübingen–Basel.
Grotjahn R., 1995, Empirische Forschungsmethoden: Überblick, w: Handbuch Fremdsprachenunterricht, red. K.R. Bausch i in., Tübingen–Basel, s. 457-461.
Holec H., 1981, Autonomy in Foreign Language Learning, Oxford.
Karpeta-Peć B., 2008, Otwarty, aktywny, samodzielny… Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych, Warszawa.
Karpeta-Peć B., 2016, Innowacyjne rozwiązania glottodydaktyczne w kształceniu kompetencji międzykulturowej, w: Rozwijanie kompetencji międzykulturowej w różnych kontekstach glottodydaktycznych, „Neofilolog” XLVI, nr 2, s. 185- 198.
Łobocki M., 2000, Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków.
Macke G., Hanke U., Viehmann P., 2008, Hochschuldidaktik. Lehren, vortragen, prüfen, Weinheim–Basel.
Niemierko B., 2002, Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa.
Paradies L., Linser H. J., 2008, Differenzieren im Unterricht, Berlin.
Peschel F., 2010, Offener Unterricht. Idee, Realität, Perspektive und ein praxiserprobtes Konzept in der Evaluation, Baltmannsweiler.
Riemer C., Settinieri J., 2010, Empirische Forschungsmethoden in der Zweit- und Fremdsprachenerwerbsforschung, w: Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein internationales Handbuch, red. H.-J. Krumm i in., Berlin–New York, s. 764-781, http://moodle2.unifr.ch/pluginfile.php/218612/mod_resource/content/1/G-23_Riemer-Settinieri_2010.pdf [dostęp: 03.04.2015].
Rupprecht R., 2008, Über die Hand zum Verstand – Lernen in der Lernwerkstatt, w: Über die Hand zum Verstand. Handreichung für den Aufbau einer Lernwerkstatt. red. Bayerisches Staatsministerium für Unterricht und Kultus, München, s. 12-26, http://www.verwaltung.bayern.de/egov-portlets/xview/Anlage/3562322/UeberdieHandzumVerstand [dostęp: 06.11.2013].
Vester F., 1975, Denken, Lernen, Vergessen, Stuttgart.
Wilczyńska W., 2004, Dydaktyka krocząca, czyli jak organizować dydaktykę w półautonomii (PA), w: Autonomia w nauce języka obcego, red. M. Pawlak, Poznań–Kalisz, s. 44-56.
Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków 2010.
Copyright (c) 2018 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.