Edukacja polonistyczna online – stan obecny oraz wyzwania na przyszłość (na podstawie analizy wybranych zasobów do nauczania języka polskiego jako obcego)

  • Dominika Bucko Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Adriana Prizel-Kania Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Słowa kluczowe: zasoby internetowe; kryteria; interaktywny; język polski jako obcy; platformy edukacyjne

Abstrakt

Od lat jednym z priorytetów jest wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w celu wsparcia i uatrakcyjnienia procesu kształcenia językowego. Coraz częściej zwraca się także uwagę na dostosowanie programu i metod nauczania do nowego typu odbiorców nazwanych przez Marca Prensky’ego cyfrowymi tubylcami. Artykuł wpisuje się w krąg prac poszukujących odpowiedzi na pytanie, w jakim stopniu wymienione postulaty są realizowane na gruncie glottodydaktyki polonistycznej. Jego celem jest przedstawienie dostępnych zasobów internetowych, stworzonych z myślą o cudzoziemcach uczących się języka polskiego oraz osobach polskiego pochodzenia na stałe mieszkających za granicą. Ocena materiałów została dokonana według ustalonych kryteriów merytorycznych, dydaktycznych i technicznych. Na tle poddanych analizie zasobów internetowych zaprezentowano autorski program Po polsku po Polsce, przeznaczony do zintegrowanego kształcenia językowo-kulturowego na poziomie A1.

Bibliografia

Bax S., 2011, Normalisation Revisited: The Effective Use of Technology in Language Education, „International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching” I, Issue 2, s. 1-15.

Cwanek-Florek E., 2004, Komputerowe multimedialne interaktywne programy w rozwijaniu autonomii ucznia w nauczaniu języka niemieckiego – kryteria doboru, w: Autonomia ucznia w nauczaniu języków obcych – mity a rzeczywistość, red. M. Pawlak, Poznań–Kalisz, s. 258-264.

Dębski R., 2008, Od mediów przekazu do mediów uczestnictwa, Kraków.

Drzewińska A., 2008, Internetowe platformy edukacyjne a proces uczenia się i nauczania języka obcego, „E-mentor” nr 5 (27), http://www.e-mentor.edu.pl/mobi/artykul/index/numer/27/id/593

Elissavet G., Economides A. A., 2003, An Evaluation Instrument for Hypermedia Courseware, “Educational Technology & Society” VI, No 2, s. 31-44.

Gajek E., 2008, Edukacja językowa w społeczeństwie informacyjnym, Warszawa.

Gajek E., 2013, Technologie mobilne w edukacji językowej – na przykładzie języka angielskiego, „Meritum” Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny nr 4, s. 27-33.

Gajek E., 2014, Wikitekst o technologiach mobilnych w kształceniu nauczycieli języków obcych, „Języki obce w szkole” nr 2, s. 97-107.

Krajka, J., 2007, English Language Teaching in the Internet-Assisted Environment, Lublin.

Levy M., Stockwell G., 2006, CALL Dimensions: Options and Issues in Computer-Assisted Language Learning, Mahwah, NJ: Routledge.

Nastolatki wobec Internetu, 2014, Pedagogium WSNS na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka i NASK, Warszawa.

Prensky M., 2001, Digital natives, digital immigrants „On the Horizon” IX, No 5, s. 1-6.

Rabiej A., 2015, Nowa krajowa polityka edukacyjna wobec Polonii, „Poradnik Językowy” nr 8, s. 112-131.

Silius K., Tervakari A. M., Pohjolainen S., 2003, A multidisciplinary tool for the usability, accessibility and informational quality of Web-based courses, http://matwww.ee.tut.fi/arvo/liitteet/PEG2003.pdf

Tergan S-O, 1998., Checklist for the Evaluation of Educational Software: Critical Review and Prospects, “Innovations in Education & Training International” 35, Issue 1, s. 9-20.

Twardoń M., 2011, Multimedia na lekcji języka obcego. Przykład wykorzystania programów narzędziowych do tworzenia interaktywnych i multimedialnych pomocy do nauki języków obcych, w: Wykorzystanie nowych technologii w dydaktyce języków obcych, red. M. Pawlak, B. Wolski, Poznań–Kalisz–Konin, s. 47-64.

Wazel G., 2001, Interkulturelle Kommunikation in Wirtschaft und Fremdsprachenunterricht (Deutsch als Fremdsprache in der Diskussion), Frankfurt a. M–New York: Peter Lang GmbH, Internationaler Verlag der Wissenschaften.

Opublikowane
2019-10-24
Dział
Artykuły