Broken heroes... Kitsch or art? Reception of Igor Mitoraj’s works
Abstrakt
Pokonani bohaterowie... Kicz czy sztuka? Recepcja prac Igora Mitoraja
Artykuł stanowi podsumowanie recepcji twórczości Igora Mitoraja w jego ojczyźnie, z której wyemigrował w latach 60. XX wieku.
Mitoraj to jeden z niewielu polskich rzeźbiarzy światowej sławy, w dodatku odnoszących sukcesy finansowe. Jego rzeźby zdobią miejsca publiczne w Europie, Azji i Ameryce. Jednak odbiór prac Mitoraja w kraju ojczystym był dwojaki – przez jednych były cenione, przez innych krytykowane. Artystę posądzano o konformizm, tworzenie sztuki komercyjnej, a nawet kicz.
Kim zatem był Igor Mitoraj? Jak oceniana jest jego sztuka kilka lat po śmierci artysty? W niniejszym artykule oprócz przeglądu dzieł Mitoraja pragnę przedstawić epizodyczne tło niejednoznacznego odbioru jego rzeźb w Polsce. Korzystam z informacji zawartych zarówno w artykułach publikowanych w czasopismach specjalistycznych, jak i artykułach prasy codziennej.
Bibliografia
(GW), ’Pornograficzne’ rzeźby w Krakowie, Queer.pl, 2 January 2004, http://queer.pl/news/189023/pornograficzne-rzezby-w-krakowie [accessed: 30.01.2016].
AN, Sacrum w marmurze z Carrary, „Dziennik Polski” 22 December 2007, http://www.dziennikpolski24.pl/artykul/1468716,sacrum-w-marmurze-z-carrary,id,t.html [accessed: 29.03.2016].
Andreeva Ekaterina, Sztuka protest, “Herito” 6 (2012), pp. 32-43.
Badach Artur, Igor Mitoraj – rzeźby i rysunki, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, 11 February 2004, https://www.zamek-krolewski.pl/zwiedzanie/archiwum-wystaw-czasowych/igor-mitoraj-rzezby-i-rysunki [accessed: 29.03.2016].
Badach Artur, Igor Mitoraj: Powrót do ojczyzny, „Muzealnictwo” 45 (2004), pp. 71-79.
Capelli Pia, Scultore dal cuore italico, “Il Sole 24 Ore”, 12 October 2014, http://www.ilsole24ore.com/art/cultura/2014-10-12/scultore-cuore-italico-081358.shtml?uuid=AB5ZCQ2B [accessed: 19.03.2018].
Górecka-Czuryłło Monika, Fascynuje jednością, „Życie Warszawy”, March, 2009, http://www.zw.com.pl/artykul/348331.html?print=tak [accessed: 1.04.2016].
Jarco Joanna, Warszawa nie chce pomnika Papieża, Liturgia.pl, August 2008, http://www.liturgia.pl/blogi/Joanna-Jarco/Warszawa-nie-chce-pomnika-Papieza.html [accessed: 1.04.2016].
Kierkegaard Søren, Powtórzenie. Przedmowy, tłum. i oprac. B. Świderski, Warszawa 2000.
Kursa Magdalena, Głowa na głowie: Magdalena Kursa o ‘Erosie bendato’ na Rynku, Gazeta Wyborcza.pl, October 2005, http://krakow.wyborcza.pl/krakow/1,35797,2956500.html#ixzz43X7Ckslz [accessed: 4.06.2016].
Lameński Lechosław, Anioł z Pietrasanta, „Akcent” 4 (2014), pp. 125-135.
Leszkowicz Paweł, Sztuka a seksualna przebudowa polskiej przestrzeni publicznej: Igor Mitoraj i Niech nas zobaczą, „Obieg” May 2005, http://www.obieg.pl/teksty/5771 [accessed: 6.04.2016].
Mikołajewski Jarosław, Nie masz tu czego szukać – Mikołajewski o Mitoraju, „Gazeta Wyborcza”, October 2014, http://wyborcza.pl/magazyn/1,141463,16784990,Nie_masz_tu_czego_szukac___Mikolajewski_o_Mitoraju.html [accessed: 6.04.2016].
Mitoraj Igor, Constantini Constanzo, Blask kamienia [Luhnítēs], tłum. S. Kasprzysiak, Kraków 2003.
Miziołek Jerzy, Ikar i Anioły: Wystawa dzieł Igora Mitoraja na Campo Santo w Pizie, „Biuletyn Historii Sztuki” [Bulletin of the Art History] 4 (2014), pp. 711-720.
Myjak Adam, Uwielbiany za granicą, niedoceniany w Polsce: Igor Mitoraj i jego sztuka, Polskie Radio pl., 8 Oktober 2014, http://www.polskieradio.pl/24/4455/Artykul/1252923,Uwielbiany-za-granica-niedoceniany-w-Polsce-Igor-Mitoraj-i-jego-sztuka. [accessed: 5.03.2016].
Rottenberg Anda, Zasada wspomagania, „Herito” 6 (2012), pp. 12-24.
Sarzyński Piotr, Igor Mitoraj, polski rzeźbiarz w Toskanii: Duch w marmurze, „Polityka” [2007] Oktober 2014, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1595015,1,igor-mitoraj-polski-rzezbiarz-w-toskanii.read [accessed: 1.04.2016].
Copyright (c) 2018 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.