Dramaturgia Daniiła Charmsa na współczesnych niemieckich scenach. Rekonesans badawczy
Abstrakt
Niniejszy artykuł przedstawia historię wystawień sztuk Daniiła Charmsa we współczesnych Niemczech. Autorka artykułu zwraca uwagę na zainteresowanie zarówno badaczy, jak i widzów twórczością Charmsa. Wskazuje poszczególne spektakle, które powstały w ostatnich latach: od Elżbiety Bam do spektaklu teatru WIRLT. Dramaturgia Charmsa w Niemczech cieszy się dużą popularnością i jest ciągle obiektem zainteresowania twórców teatralnych. Zdaniem autorki spektakle powstające na jej podstawie oddają ducha i ideały tekstów oberiuty.
Драматургия Даниила Хармса в современном немецком театре. Первые сведения
Настoящая статья является попыткой представить сценические постановки пьес Данилuа Хармса, возникшие в современной Германии. Автор статьи обращает внимание на сушествующий в Германии интерес к творчеству Хармса так среди исследователей, как и зрителей. Автор упоминает спектакли возникщие в последнее время: Елисавету Бам и новейший спектакль WIRTL. По мнению автора эти спектакли отражают ценности литературного подлинника.
Bibliografia
Esslin E., Absurd Drame, Penguin 1965
Grob T., Daniil Charms’ unkindliche Kindlichkeit. Ein literarisches Paradigma der Spätavantgarde im Kontext der russischen Moderne, Bern–Berlin–Frankfurt am Main 1994
Hildesheimer W., Über das absurde Theater. Eine Rede, Suhrkamp 1985.
Kaminer W., Berichte aus den Tiefen der russischen Literatur, Random Verlag 2010.
Lehmann G., Fallen und Verschwinden. Daniil Charms. Leben und Werk, Wuppertal 2010.
Lukanitschewa S., Verfemte Autoren. Werke von Marina Cvetaeva, Michail Bulgakow, Aleksandr Vvedenskij und Daniil Charms auf den deutschen Bühnen der 90er Jahre, Tübingen 2003, s. 129.
Műller B., Die Technik des Absurden im Werk von Daniil Charms, [w:] tenże, Absurde Literatur in Russland: Entstehung und Entwicklung, Műnchen 1978
Sauerwald L., Mystisch-hermetische Aspekte im Kunstdenken der russischen Dichter des Absurden, Wuerzburg 2010
Copyright (c) 2017 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.