Z szacunku do... Z doświadczeń badań transdyscyplinarnych

  • Dorota Kuncewicz Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
  • Wojciech Kruszewski Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych
Słowa kluczowe: badania transdyscyplinarne; recenzja naukowa; psychologia jakościowa; literaturoznawstwo i psychologia

Abstrakt

Prezentowany artykuł dotyczy ewaluacji transdyscyplinarnego studium łączącego badaczy z dwóch różnych dyscyplin: psychologii oraz literaturoznawstwa. Zespół pracujący nad tym projektem analizował wypowiedzi osób dorosłych o ich życiu zgodnie z metodą analizy literaturoznawczej. Na etapie interpretacji wykorzystywano autorską metodę badań jakościowych w psychologii. Efekt tych badań został poddany recenzji przez psychologa, który zadeklarował, że artykuł ocenił zgodnie z zasadami oceny badań psychologicznych. W artykule prezentujemy pola nieporozumień, które rodzą się w relacji między tak skonstruowanym badaniem, a tak zaprojektowaną recenzją. Wskazujemy główne zasady, które – naszym zdaniem – powinny towarzyszyć recenzentom badań o charakterze transdyscyplinarnym.

Bibliografia

Bachtin M., Problemy poetyki Dostojewskiego, tłum. N. Modzelewska, Warszawa 1970.

Bartmiński J., Droga naukowa Anny Wierzbickiej. Od składni polskiej prozy renesansowej do semantyki międzykulturowej, „Teksty Drugie” 2011, nr 1/2, s. 218-238.

Bonecki M., Interpretacja humanistyczna a teoretyczna rekonstrukcja kultury, „Filo-Sofija” 2011, nr 1, s. 189-211.

Evans J.E., Electronic Publication and the Narrowing of Science and Scholarship, „Science” 2008, nr 321, s. 395-399.

Fichna J., Osajda K., Pieniądz A., Skowron B., Interdyscyplinarność z perspektywy młodych badaczy, „Nauka” 2015, nr 4, s. 161-183.

Głosy w sprawie interdyscyplinarności. Socjologowie, filozofowie i inni o pojęciach, podejściach i swych doświadczeniach, red. J. Kurczewska, M. Lejzerowicz, Warszawa 2014.

Heller M., Wszechświat jest tylko drogą, Kraków 2012.

Hirsch Hadorn G., Pohl Ch., Methodology of Transdisciplinary Knowlegde, [w:] Unity of Knowledge. In Transdisciplinary Research for Sustainability, t. II: Methodology of Transdisciplinary Research, red. G. Hirsch Hadorn, Ch. Pohl, M. Scheringer, Oxford 2009, s. 1-29.

Horlick-Jones T., Sime J., Living on the Border. Knowledge, Risk and Transdisciplinarity, „Futures” 2004, nr 36, s. 441-456.

Kemp S.P., Nurius P.S., Preparing Emerging Doctoral Scholars for Transdisciplinary Research. A Developmental Approach, „Journal of Teaching in Social Work” 2015, nr 1-2, s. 131-150.

Klein J.T., Evaluation of Interdisciplinary and Transdisciplinary Research. A Literature Review, „American Journal of Preventive Medicine” 2008, nr 2, s. 116-123.

Kuncewicz D., Kruszewski W., Zasim A., Życie z szablonu CV. Doświadczenie pokoleniowe w narracjach młodych dorosłych, „Kultura i Edukacja” 2016, nr 3, s. 64-85.

Kuncewicz D., Sokołowska E., Sobkowicz J., Parents’ and Their Adult Children’s Narrations on Upbringing, „Annals of Psychology” 2014, nr 4, s. 775-791.

Kuncewicz D., Sokołowska E., Sobkowicz J., Which Literary Theory Tools Can a Psyhologist Use for Interpreting Language Communication?, „Polish Journal of Applied Psychology” 2014, nr 4, s. 71-94, DOI: 10.1515/pjap-2015-0022.

Leavy P., Essentials of Transdisciplinary Research. Using Problem-Centered Methodologies, Walnut Creek 2011.

Liu Z., Reading Behavior in the Digital Environment, „Journal of Documentation” 2005, nr 61, s. 700-712.

Nycz R., Kulturowa natura, słaby profesjonalizm. Kilka uwag o przedmiocie poznania literackiego i statusie dyskursu literaturoznawczego, [w:] Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M.P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2012, s. 5-38.

Rademaekers J.K., Is WAC/WID Ready for the Transdisciplinary Research University?, „Across the Disciplines” 2015, nr 2, http://wac.colostate.edu/atd/articles/rademaekers 2015.cfm.

Sławiński J., Teksty i teksty, Warszawa 1990.

Thompson M.A., Owen S., Lindsay J.M., Leonard G.S., Cronin S.J., Scientist and Stakeholder Perspectives of Transdisciplinary Research. Early Attitudes, Expectations, and Tensions, „Environmental Science & Policy” 2017, nr 74, s. 30-39. DOI: 10.1016/j.envsci.2017.04.006.

Wickson F., Carew A.L., Russell A.W., Transdisciplinary Research. Characteristics, Quandaries and Quality, „Futures” 2006, nr 38, s. 1046-1059.

Wierzbicka A., Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, tłum. I. Duraj-Nowosielska, Warszawa 2016.

Opublikowane
2019-10-23
Dział
Varia