“[A] window into the city’s underlying fabric”: Bouncing at the edge of the global metropolis in William Gibson’s Bigend Trilogy
Abstrakt
Balansowanie na krawędzi (w) globalnej metropolii w Trylogii Bigend Williama Gibsona
Artykuł poddaje analizie opisy zglobalizowanego krajobrazu miejskiego w Trylogii Bigend Williama Gibsona (Pattern Recognition (2003), Spook Country (2007), Zero History (2010)) i stawia tezę, że w socjoekonomicznej rzeczywistości trylogii globalna metropolia nie tylko wspiera procesy zachodzące w przestrzeni przepływów, ale także pełni rolę „globalnego bramkarza”, strzegąc dostępu do struktur globalnych w imię tzw. selektywnej (w)łączności. W pierwszej kolejności artykuł prezentuje Gibsonowskie miasto globalne jako węzeł komunikacyjny oraz pierwszą linię frontu w starciu między globalizacją i lokalnością. Z racji swojego strategicznego położenia w usieciowionej przestrzeni przepływów, miasto współuczestniczy we wszystkich (często negatywnych) procesach globalnych. Zmieniający się pod wpływem tych procesów krajobraz miejski zwiastuje rosnące ujednolicenie krajobrazu globalnego. Następnie artykuł przyrównuje globalną metropolię do „miasta krawędzi” Joela Garreau. Jak kiedyś miasta krawędzi, tak dziś megamiasto zwodzi propagandą sukcesu; możliwości, które oferuje są jednakże dostępne tylko dla nielicznej, uprzywilejowanej mniejszości.
Bibliografia
Augé, Mark. Non-Places: Introduction to an Anthropology of Supermodernity. Trans. John Howe. London and New York: Verso, 1995. Print.
Abbot, Carl. “Cyberpunk Cities: Science Fiction Meets Urban Theory.” Journal of Planning Education and Research 27 (2007): 122–131. Print.
Garreau, Joel. Edge City: Life on the New Frontier.New York: Anchor Books, 1992. Print.
Gibson, William. Pattern Recognition. London, UK: Penguin Books, 2004. Print.
Gibson, William. Spook Country. London, UK: Viking, 2007. Print.
Gibson, William. Zero History. London, UK: Penguin Books, 2010. Print.
Jarvis, Ben. “‘It is always another world’: Mapping the Global Imaginary in William Gibson’s Pattern Recognition.’”Land & Identity. Theory, Memory and Practice. Eds.: Berberich, Christine, Campbell, Neil, Hudson, Robert. Amsterdam: Radopi, 2012. 235-257. Print.
Link, Alex. “Global War, Global Capital, and the Work of Art in William Gibson’s Pattern Recognition.” Contemporary Literature 49.2 (2008): 209–231. Print.
Purdon, James. “Zero History by William Gibson.” The Guardian, http://www.theguardian.com/books/2010/sep/12/Zero History-history-william-gibson-book-review. Accessed Dec 12, 2015.
Suzuki, Shigeru. “A Requiem for the Fall of the Petal.” American Book Review 25.1 (2003): 31. Print.
Wetmore, Alex. “The Poetics of Pattern Recognition: William Gibson’s Shifting Technological Subject.” Bulletin of Science, Technology & Society 27.1 (2007): 71–80. Print.
Copyright (c) 2016 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.