Tak as a degree expression in Polish

  • Ewelina Mokrosz Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych
Słowa kluczowe: fraza gradacji; zdania porównawcze; topikalizacja

Abstrakt

Tak jako operator gradacji w języku polskim

Tematem niniejszej pracy jest fraza wprowadzająca gradację. Praca podzielona jest na dwie części. W części pierwszej zostaje omówiony podział operatorów gradacji na operatory klasy pierwszej oraz operatory klasy drugiej zaproponowany przez Neeleman, van de Koot i Doetjes (2004). Operatory klasy pierwszej pełnią funkcję elementu głównego we frazie wprowadzającej gradację. Operatory klasy drugiej przedstawione są jako maksymalne projekcje. W tej samej części pracy sprawdzamy czy taki samy podział jest możliwy w języku polskim. Na podstawie składniowych dowodów, takich ich dobór dopełnienia czy topikalizacja, pokazujemy, że obie klasy operatorów gradacji powinny być wyróżnione również w języku polskim. Część druga niniejszej pracy poświęcona jest operatorowi tak w zdaniach porównawczych. Za pomocą tych samych dowodów składniowych pokazujemy, iż tak zachowuje się jak operator klasy drugiej a nie jak można by się spodziewać klasy pierwszej. Analogiczne operatory w języku angielskim, tj. as i that, zostają zaliczony przez Neleeman et al. (2004) do klasy pierwszej operatorów gradacji. Kluczową rolę w analizie odgrywa również operator bardzo, który w kontekście polskich operatorów gradacji poddaje w wątpliwość analizę składniową zaproponowaną przez Neeleman et al. (2004).

Bibliografia

Bondaruk, Anna. 1998. Comparison in English and Polish adjectives. A syntactic study. Lublin: Folium.”

Bresnan, Joan. 1973. “Syntax of the comparative clause construction in English.” Linguistic Inquiry 4: 275–343.

Corver, Norbert. 1997. “Much-support as a last resort.” Linguistic Inquiry 28, 119–164.

Freidin, Robert. 2012. Syntax: Basic concepts and applications. Cambridge: Cambridge University Press.

Neeleman, Ad, Hans van de Koot, and Jenny Doetjes. 2004. “Degree expressions.” The Linguistic Review 21, 1–66.

Solt, Stephanie. 2010. Much support and more. Amsterdam Colloquium 2009 (LNAI 6042) 446–455.

Opublikowane
2019-10-23
Dział
Artykuły