The Perspective on Learner Autonomy in Real Teacher’s Practices in the Context of Higher Primary Polish EFL Education

  • Izabela Batyra Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych
Słowa kluczowe: autonomia ucznia; półautonomia; proces uczenia się; odpowiedzialność; pozytywny stosunek do kultury języka obcego

Abstrakt

Autonomia ucznia z perspektywy nauczyciela i autentycznej praktyki nauczycielskiej w kontekście polskiej klasy obcojęzycznej szkoły podstawowej

Na przestrzeni ostatnich trzydziestu lat zwrócono szczególną uwagę na kwestię dotyczącą autonomii ucznia w kontekście polskiego szkolnictwa. Zmieniająca się rola nauczyciela oraz ucznia w klasie, a szczególnie w klasie języka obcego, metoda kognitywna, podejście komunikatywne, a także kilka niekonwencjonalnych metod nauczania języków obcych przyczyniło się do wielu badań empirycznych oraz powstania prac teoretycznych dotyczących tego zagadnienia.

Celem niniejszej pracy jest ukazanie perspektywy wdrażania autonomii ucznia w klasie języka angielskiego oraz ukazanie potencjalnych problemów związanych z jej wprowadzaniem w polskim szkolnictwie pomimo wymogów ministerialnych kształcenia ogólnego, które jasno stawiają nauczycielom wymagania inicjowania zachowań autonomicznych.

Niniejsza praca poparta jest badaniami empirycznymi, poświeconymi autonomii ucznia w starszych klasach szkoły podstawowej na terenie wiejskim. Badania polegały na obserwacjach pracy ponad stu uczniów w wieku 11, 12 i 13 lat oraz ich czterech nauczycielek podczas zajęć języka angielskiego, a także na licznych wywiadach, w których wzięli udział respondenci. Dodatkowo nauczycielki wypełniły kilkuczęściowy kwestionariusz dotyczący wszelkich form autonomicznego nauczania w szkole oraz poza nią.

W pracy przedstawiono wyniki z obserwacji lekcji, wywiadów z nauczycielkami oraz wypowiedzi z kwestionariuszy, które pozwoliły pokazać stosunek nauczycielek do wdrażania autonomii w polskiej szkole oraz zweryfikować wypowiedzi z kwestionariuszy i wywiadów z wynikami zebranymi podczas obserwacji lekcji.

Bibliografia

Benson P. (1997), The philosophy and politics of learner autonomy, [in:] P. Benson and P. Voller (Eds.), Autonomy and independence in language learning, London: Longman,18-34.

Benson P. (2006), Autonomy in language teaching and learning, Language Teaching, 40. UK: Cambridge University Press, 21-40.

Borg S. and Al-Busaidi S. (2012), Learner autonomy: English language teachers’ beliefs and practices. ELT Research Paper 12–07, London: British Council.

Chudak S. (2007), Lernerautonomie fördernde Inhalte in ausgewählten Lehrwerken DaF für Erwachsene: Überlegungen zur Gestaltung und zur Evaluation von Lehr- und Lernmaterialien, Frankfurt am Main: Peter Lang.

Dickinson L. (1992), Learner autonomy 2: Learner training for language learning, Dublin: Authentik.

Harmer J. (1991), The practice of English language teaching, London–New York: Longman.

Holec H. (1981), Autonomy in foreign language learning, Oxford: Pergamon.

Jezierska B. (2003), Autonomia, [in:] T. Pilch (Ed.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI w., Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 243-245.

Komorowska H. (1978), Sukces i niepowodzenie w nauce języka obcego, Warszawa: Wydawnictwo szkolne i pedagogiczne.

Komorowska H. (2002), Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Michońska-Stadnik A. (1996), Strategie uczenia się i autonomia ucznia w warunkach szkolnych, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Michońska-Stadnik A. (2004), Autonomia ucznia 400 lat po Galileuszu, czyli szansa dla Odpowiedzialnych, [in:] Pawlak, M. (Ed.), Autonomia w nauce języka obcego, Poznań–Kalisz: Wydawnictwo Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego UAM w Kaliszu, 11-18.

Orchowska I. (2006), Kompetencja interkulturowa w sytuacji interpretacji autentycznego dokumentu ikonograficznego w języku/kulturze obcej na poziomie B2, [in:] Jodłowiec M. and Niżegorodcew A. (Eds.), Język a komunikacja 22, Kraków: Tertium, 248-260.

Pawlak M. (Ed.) (2004), Autonomia w nauce języka obcego, Poznań–Kalisz: Wydawnictwo Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego UAM w Kaliszu.

Scrivener J. (1994), Learning teaching, Oxford: Heinemann English Language Teaching.

Taylor J. (2002), The road to autonomy, English Teaching Professional 24, 9-10.

Wilczyńska W. (1999), Uczyć się by być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa–Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wilczyńska W. (2004), Dydaktyka krocząca, czyli jak organizować dydaktykę w półautonomii (PA), [in:] Pawlak, M. (Ed.), Autonomia w nauce języka obcego, Poznań–Kalisz: Wydawnictwo Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego UAM w Kaliszu, 44-56.

Wysocka M. (2003), Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Zawadzka E. (2004), Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków: Impuls.

Opublikowane
2019-10-23
Dział
Artykuły