Teaching culture at school through combining the elements of Content and Language Integrated Learning and the Theory of Multiple Intelligences

  • Artur Stępniak Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych
Słowa kluczowe: zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe (CLIL); teoria inteligencji wielorakich; Gardner; elementy kulturowe w edukacji; Smart School

Abstrakt

Nauczanie kultury w szkole poprzez łączenie elementów zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego i teorii inteligencji wielorakich

Zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe (CLIL) znalazło swoje ważne miejsce w edukacji wielokulturowej i wielojęzycznej europejskiej społeczności XXI wieku. Według Coyle (1999) metodologia podejścia CLIL opiera się na czterech podstawowych pojęciach, znanych jako koncepty CLIL. Kultura, będąc jednym z nich (wraz z treściami edukacyjnymi, komunikacją i procesem poznawczym), ma duże znaczenie. Elementy kulturowe w nauczaniu, zarówno języków obcych jak i innych przedmiotów niejęzykowych, są nieodłączną częścią nowoczesnej edukacji. Jednakże Teoria Inteligencji Wielorakich (Gardner, 1993) zmieniła sposób, w jaki postrzegamy naszą inteligencję, i pozwoliła spojrzeć na edukację z nowej perspektywy. Oba te podejścia edukacyjne służą jako teoretyczne podstawy praktycznych rozwiązań edukacyjnych, potrzebnych do rozwoju świadomości kulturowej, zaprezentowanych w niniejszym opracowaniu.

Szkoły w ostatnich dekadach były zmuszone przejść transformację, aby stać się miejscami, w których uczniowie mogą zyskać nie tylko wiedzę teoretyczną, ale także umiejętności społeczne, kulturowe i pragmatyczne, by stać się „obywatelami świata”. Dwujęzyczna Szkoła Podstawowa Smart School w Zamościu jest jedną ze szkół, która oparła swą ideologię na tej transformacji. Jako dyrektor tej szkoły, a także czerpiąc z doświadczenia uzyskanego podczas badań naukowych w dziedzinie CLIL prowadzonych przeze mnie w Instytucie Anglistyki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, przedstawiam moje spostrzeżenia dotyczące sposobu, w jaki czynniki kulturowe mogą być z powodzeniem wprowadzone do procesu edukacyjnego, zarówno podczas zajęć języka obcego, jak i przez cały dzień nauki w szkole. Celem niniejszego artykułu jest podkreślenie istotnego miejsca, jakie zajmuje nauczanie elementów kulturowych w szkole i wyposażenie czytelnika w zasób oryginalnych pomysłów na włączenie elementów kulturowych do programów szkolnych poprzez połączenie metodyki CLIL i Teorii MI.

Bibliografia

Chen J.Q., Moran S., Gardner H., 2009, Multiple Intelligences around the World, San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Coyle D., 1999, Theory and planning for effective classrooms: supporting students in content and language integrated learning contexts in Masih, J. (Ed): Learning Through a Foreign Language, London: CILT (Centre for Information on Language Teaching and Research).

Coyle D., 2008, CLIL – a pedagogical approach, in N. Van Deusen-Scholl, & N. Hornberger, Encyclopedia of Language and Education, 2nd edition (pp. 97-111), Springer.

Dakowska M., 2007, Teaching English as a Foreign Language, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

European Commission, 2006, Content and Language Integrated Learning (CLIL) at School in Europe, Brussels: Eurydice.

European Commission, 2012, Key Data on Teaching Languages at School in Europe Eurydice, Brussels: Eurydice.

Gardner H., 1993, Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences, New York: Basic Books.

Gardner H., 1999, Intelligence Reframed: Multiple Intelligences for the 21st Century, New York: Basic Books.

Gardner H., et al., 2001, Inteligencja – wielorakie perspektywy, Warszawa: WSiP.

Gardner H., 2002, Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, Poznań: Media Rodzina.

Gardner H., 2006, Multiple Intelligences: New horizons, New York: Basic Books.

Gardner H. 2006, The Development and Education of the Mind. The Selected Works of Howard Gardner, London: Routledge.

Marsh D., et al., 2002, CLIL/ EMILE. The European Dimension. Actions, Trends and Foresight Potential, Jyväskylä: University of Jyväskylä.

Mehisto P., Marsh D., Frigols M.J., 2008, Uncovering CLIL. Content and Language Integrated Learning in Bilingual and Multilingual Education, Oxford: Macmillan.

Zatorska M., Kopik A., 2012, Wielointeligentne Odkrywanie Świata – Program Edukacji Wczesnoszkolnej, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Opublikowane
2019-10-23
Dział
Artykuły