Pierwsze klasyczne teksty krytyczne dotyczące malarstwa Gu Kaizhi 顧愷之, Zong Binga 宗炳, Wang Weia 王微 i Xie He 谢赫

  • Anna Król Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych
Słowa kluczowe: tusz; obraz; harmonia; natura; zasada

Abstrakt

W artykule zostały omówione klasyczne teksty poświęcone malarstwa napisane przez Gu Kaizhi 顧愷之, Zong Binga 宗炳, Wang Weia 王 i Xie He 谢赫, które podążają w kierunku wyznaczonym przez chińską estetykę. Sporo pojęć i terminów ich teorii sztuki przyjęło się i na trwałe weszło do kanonu chińskiej estetyki. Odrzucono wszelkiego rodzaju odstępstwa od praw przyrody i ludzkiego życia. Artysta powinien odtwarzać nie kształt zewnętrzny, lecz istoty wewnętrznej. Malarz powinien raczej sugerować niż opisywać. Stworzenie czystej pustki jest dużo bardziej pożądane niż ukazanie detali obiektów.

Bibliografia

Huang Huazhen 黃華珍. 莊子音義研究 [Badania nad Zhuangzim]. Beijing: Zhonghua shuju 1999.

Huiananzi 淮南子. Taibei: He luo chubanshe, 1970.

Wójcik Anna Iwona. Filozoficzne podstawy sztuki kręgu konfucjańskiego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010.

Wu Gongzhen 吳功正. 六朝美學史 [Estetyka Sześciu Dynastii]. Nanjing: Jiangsu meishu chubanshe 1994.

Wu Tong 吴彤. 自然與文化—中國的詩、畫與煉丹 [Natura i kultura — chińska poezja, malarstwo i alchemia]. Beijing: Qinhua daxue chubanshe 2010.

Yu Jianhua 俞劍華. 中國畫論類編 [Antologia chińskich teorii malarstwa]. Beijing: Renmin meishu chubanshe, 1986.

Zemanek Adina (red.). Estetyka chińska. Kraków: Universitas 2007.

Zhang Yanyuan 張彥遠, 歷代名畫記 [Zapiski o słynnych malarzach poprzez wieki]. Taibei: He luo chubanshe, 1975.

Zong Baihua 宗白華. 美從何處尋 [Gdzie można znaleźć piękno]. Taibei: Luotuo chubanshe, 1985.

Opublikowane
2019-10-23
Dział
Artykuły