Listy Marka Celiusza Rufusa o „zemście doskonałej” (Cic. Fam. 8, 12-17)
Abstrakt
Epistulae ad familiares Marka Tulliusza Cycerona zawierają nie tylko listy wielkiego oratora do przyjaciół i znajomych, ale także korespondencję, którą otrzymywał. W szesnastu księgach zbioru znajduje się siedemnaście tekstów, pisanych przez Marka Celiusza Rufusa – ucznia i przyjaciela Arpinaty. Listy Celiusza pochodzą z lat 51-48, a więc m.in. z okresu, gdy Cyceron przebywał jako namiestnik w Cylicji. Były uczeń i czynny polityk donosił starszemu koledze o tym, co się dzieje w Rzymie, co planują politycy, informował o polityce międzynarodowej. Nie wahał się też dzielić z żądnym wieści Cyceronem zwykłymi plotkami.
Artykuł bada jeden z problemów poruszanych w korespondencji Celiusza, a mianowicie jego niefortunne uwikłanie się w czynności procesowe Appiusza Klaudiusza Pulchra, oskarżonego w 50 r. przez przyszłego zięcia Cycerona – Publiusza Korneliusza Dolabellę. Celiusz, który chciał pożyczyć od Appiusza pieniądze, usiłował zaangażować w jego obronę Cycerona i za to oczekiwał wdzięczności. Okazało się jednak, że nie tylko pieniędzy nie otrzymał, ale jeszcze dał pretekst Appiuszowi do zemsty za swoje wcześniejsze działania (kompromitacja Klodii Metelli – siostry Appiusza, poparcie Tytusa Anniusza Milona – zabójcy Publiusza Klodiusza, uniemożliwienie zdobycia auguratu przyjacielowi Appiusza – Lucjuszowi Domicjuszowi Ahenobarbusowi). Gdy Celiusz rozpoczynał kunsztowną intrygę, spodziewał się, że jako pośrednik między patrycjuszem a Cyceronem, odniesie wymierną materialnie korzyść bez zbędnego wysiłku. Jednak szybko sam znalazł się w niebezpieczeństwie. Appiusz zaaranżował bowiem oskarżenie młodego ekwity na podstawie groźnie brzmiącej lex Scantinia i tylko sprawowanie przez niego urzędu edyla kurulnego uniemożliwiło postawienie go przed sądem. W następnym, 49 r., Celiusz już jako homo privatus nie mógł liczyć na ochronę prawną i zdecydował się poszukać opieki w obozie Gajusza Juliusza Cezara, przywódcy stronnictwa walczącego z optymatami, do których zaliczał się Appiusz. Związanie z popularami nie tylko bardzo dotknęło Cycerona, ale także odsłoniło konformizm i oportunizm samego Marka i przyczyniło się do powstania negatywnej opinii historyków o tym skądinąd najzdolniejszym uczniu Arpinaty.
Bibliografia
Asconius Pedianus Quintus: Orationum Ciceronis quinque enarratio, red. A. Kiessling et R. Schoell, Berolini 1875.
Cicero M.T.: Epistulae ad Familiares, ed. D.R. Shackleton-Bailey, vol. I 62-47 B.C., Cambridge 2004.
Ciceronis M. Tulli: Pro M. Caelio oratio, ed. Richard G. Austin, third edition, Oxford 1960.
Clauss J.J.: The Ignoble Consistency of M. Caelius Rufus, „Atheneum” 78(1990), s. 531-540.
Craig W.: Roman Homosexuality: Ideologies of Masculinity in Classical Antiquity, Oxford 1999.
Epstein D.F.: Personal Enmity in Roman Politics 218-43, London, New York, Sydney, 1977.
Gruen E.S.: The Last Generation of the Roman Republic, Berkeley 1974.
Jackson S.B.: Marcus Caelius Rufus, „Hermathena” 126(1979), s. 55-67.
Korpanty J.: Rzeczpospolita potomków Romulusa, Warszawa 1979.
Odgers M.M.: Marcus Caelius Rufus, „The Classical Weekly” 23(1930), nr 21, s.161- 166.
Pianko G.: Korespondenci Cycerona, Marek Celiusz Rufus, „Meander” 17(1962), nr 4, s.179-191.
Rosivach V.J.: Caelius’ Adherence to the Caesarian Cause, „The Classical World” 74(1980-81), nr 4, s. 201-212.
Syme R.: Rewolucja rzymska, przeł. Anna M. Baziór, Poznań 2009.
Tatum W.J.: The Patrician Tribune. Plublius Clodius Pulcher, Chapel Hill and London 1999.
Wellejusz Paterkulus: Historia rzymska, przekład, wstęp i komentarz Edward Zwolski, Wrocław 2006.
Copyright (c) 2016 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.