On geographical and metaphorical (fault) lines: Immigration, acculturation and generation gap in South Asian American women’s fiction
Abstrakt
O liniach geograficznych i metaforycznych – imigracja, akulturacja i luka generacyjna w twórczości pisarek hindusko-amerykańskich
Wiele tekstów autorstwa pisarek pochodzenia hindusko-amerykańskiego poświęconych procesowi imigracji odwołuje się do metafory linii, zastosowanej nie tylko do zilustrowania faktu przekroczenia geograficznej granicy państwa, ale także różnicy między dwoma kulturowymi skryptami obowiązującymi w kraju ojczystym i docelowym czy też konfliktu między pokoleniami imigrantów, których doświadczenia imigracji są z natury zupełnie inne. Niniejszy artykuł stanowi analizę kilku tekstów literackich opartych na konstrukcji literalnej lub metaforycznej linii autorstwa pisarek hindusko-amerykańskich pierwszego i drugiego pokolenia (takich jak Meena Alexander, Bharati Mukherjee, Chitra Banerjee Divakaruni i Jhumpa Lahiri) w celu ukazania odmiennego spojrzenia pisarek pierwszego i drugiego pokolenia na doświadczenie emigracji. Ta analiza usytuowana jest w kontekście pojęcia uskoku tektonicznego (ang. fault line), używanego przez Meenę Alexander, poetkę i pisarkę pierwszego pokolenia. Pojęcie uskoku tektonicznego jawi się jako metafora pęknięć i nieciągłości nieodzownie związanych z procesem migracji dyskutowanym w niniejszym artykule.
Bibliografia
Alexander, Meena. Fault Lines. New York: The Feminist Press, 1993.
Alexander, Meena. Manhattan Music. San Francisco: Mercury House, 1997.
Anzaldúa, Gloria. “La conciencia de la mestiza: Towards a New Consciousness.” Writing on the Body: Female Embodiment and Feminist Theory. Eds. Katie Conboy, et al. New York: Columbia University Press, 1997. 233–247.
Divakaruni, Chitra Banerjee. Arranged Marriage. New York: Anchor Books, 1995.
Divakaruni, Chitra Banerjee. The Unknown Errors of Our Lives. New York: Anchor Books, 2001.
Friedman, Susan Stanford. Mappings: Feminism and the Cultural Geographies of Encounter. Princeton: Princeton University Press, 1998.
Glenn, Evelyn Nakano. “Family.” Keywords for Asian American Studies. Eds. Cathy J. Schlund-Vials, Linda Trinh Vo, and K. Scott Wong. New York: New York University Press, 2015. 87–92.
Grewal, Inderpal. Transnational America: Feminisms, Diasporas, Neoliberalisms. Durham: Duke University Press, 2005.
Grice, Helena. Negotiating Identities: An Introduction to Asian American Women’s Writing. Manchester: Manchester University Press, 2002.
Kimak, Izabella. Bicultural Bodies: A Study of South Asian American Women’s Literature. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2013.
Kimak, Izabella. “‘A Bridge That Seizes Crossing’: Art, Violence and Ethnic Identity in Meena Alexander’s Manhattan Music.” Polish Journal for American Studies 8 (2014): 149-166.
Lau, Lisa. “Re-Orientalism: The Perpetration and Development of Orientalism by Orientals.” Modern Asian Studies 43.2 (2009): 571–590.
Lee, Shelley Sang-Hee. “Immigration.” Keywords for Asian American Studies. Eds. Cathy J. Schlund-Vials, Linda Trinh Vo, and K. Scott Wong. New York: New York University Press, 2015. 128–133.
Louie, Andrea. “Generation.” Keywords for Asian American Studies. Eds. Cathy J. Schlund-Vials, Linda Trinh Vo, and K. Scott Wong. New York: New York University Press, 2015. 110-114.
Mukherjee, Bharati. Jasmine. New York: Fawcett Crest, 1989.
Song, Min Hyoung. “Asian American Literature within and beyond the Immigrant Narrative.” The Cambridge Companion to Asian American Literature. Eds. Crystal Parikh and Daniel Y. Kim. New York: Cambridge University Press, 2015. 3–15.
Srikanth, Rajini. The World Next Door: South Asian American Literature and the Idea of America. Philadelphia: Temple University Press, 2004.
Copyright (c) 2015 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.