The theatrical world of Flannery O’Connor’s “A Late Encounter with the Enemy”
Abstrakt
Teatralny świat opowiadania Flanery O’Connor “A Late Encounter with the Enemy”
Próbując przeprowadzić analizę opowiadania Flannery O’Connor pt. “A Late Encounter with the Enemy”, czytelnik nie podaje w wątpliwość doświadczenia śmierci, bólu i cierpienia, które to aspekty przesiąkają przez fundamenty kultury amerykańskiego Południa jeszcze od czasów poprzedzających Wojnę Secesyjną. Zjawisko, o którym mowa, wydaje się głęboko zakorzenione w estetyce baroku, co pozwala na dostrzeżenie uderzającego podobieństwa między kulturą Południa amerykańskiego kontynentu z lat 50. XX wieku i esencją barokowej wrażliwości. Powyższa obserwacja nabiera szczególnego znaczenia, jeśli rozważyć ją w kontekście współczesnej teatralności.
Oparty na porównaniu między XVII-wieczną Francją Ludwika XIV oraz współczesnym Południem, artykuł bada przeszczepienie szerokiego wachlarza cech charakteryzujących barok na grunt współczesnego doświadczenia kulturowego (ukierunkowanego na konfrontację historii Południa przez autora) przez pryzmat takich pojęć, jak: gra pozorów, mise en abime oraz przestrzenie teatralności. Te pojęcia, w głównej mierze kojarzone z teatrem, są nakreślone w publikacji Williama Eggintona How the World Became a Stage: Presence, Theatricality, and the Question of Modernity oraz The Theater of Truth: Ideology of Neo-Baroque Aesthetics, które stanowią teoretyczne tło dyskusji dotyczącej związku między współczesnym Południem i jego doświadczeniem historycznym.
Argumentacja wsparta jest konceptualizacją zjawiska spektaklu zaprezentowaną w książce Guya Deborde’a The Society of the Spectacle, która przedstawia kulturę wymiany towarowej jako zjawisko obdarzone cechami teatralnymi. Mając na uwadze fakt, że – jak twierdzi Christine Buci-Glucksmann w Baroque Reason – reprezentacja podmiotu historycznego jest koniecznie związana z teatralnością, czytelnik, za pomocą dzieł wyszczególnionych powyżej, ma możliwość umiejscowienia tragedii usytuowanej w jądrze południowego doświadczenia spowitego zawikłaną siecią pozorów kultury nowoczesnej.
Bibliografia
Balee, Susan. Flannery O’Connor: Literary Prophet of the South. New York: Chelsea House Publishers, 1995.
Benjamin, Walter. The Origin of German Tragic Drama. Tr. John Osborne.London: Verso, 1998.
Buci-Glucksmann, Christine. Baroque Reason: The Aesthetics of Modernity. 1984. Tr. Patrick Camiller. London: Sage Publications, 1994.
Calabrese, Omar. Neo-Baroque: A Sign of the Times. Tr. Charles Lambert. Princeton: Princeton UP, 1992.
Debord, Guy. The Society of the Spectacle. Tr. Donald Nicholson-Smith. New York: Zone Books, 1994.
Desmond, John. Risen Sons: Flannery O’Connor’s Vision of History. Athens: TheUniversity of Georgia Press, 1987.
Driskell, Leon, Joan Britain. The Eternal Crossroads: The Art of Flannery O’Connor. Lexington: The University Press of Kentucky, 1971.
Egginton, William. How the World Became a Stage: Presence, Theatricality, and the Question of Modernity. Albany: State University of New York Press, 2003.
Egginton, William. The Theater of Truth: The Ideology of (Neo)Baroque Aesthetics. Stanford: Stanford UP, 2010.
Feeley, Kathleen. Flannery O’Connor: Voice of the Peacock. New Brunswick: Rutgers UP,1972.
Giannone, Richard. Flannery O’Connor and the Mystery of Love.New York: Fordham UP, 1999.
Goffman, Erving. The Presentation of Self in Everyday Life. Edinburgh: University of Edinburgh Social Sciences Research Center, 1956.
Gone with the Wind. By Margaret Mitchell Dir. Victor Fleming. Writ. Sidney Howard. Prod. David Selznick. Perf. Clark Gable, Vivien Leigh, Leslie Howard, Olivia de Havilland, and Hattie McDaniel, Metro-Goldwyn-Mayer. 1939. (USA)
Gooch, Brad. Flannery: A Life of Flannery O’Connor. New York: Hachette Book Group, 2009.
Hendin, Josephine. The World of Flannery O’Connor. Bloomington: Indiana UP, 1970.
Hobson, Fred. “The New South: 1880-1940.” The Literature of the American South: A Norton Anthology. Ed. William Andrews, Minrose Gwin, Trudier Harris, and Fred Hobson, 245–253. New York: Norton, 1998.
Kilcourse, George. Flannery O’Connor’s Religious Imagination: A World with Everything Off Balance. New York: Paulist Press, 2001.
Lambert, Gregg. The Return of the Baroque in Modern Culture.London: Continuum, 2004.
Maravall, José. Culture of the Baroque: Analysis of a Historical Structure. Tr. Terry Cochran. Manchester: Manchester UP, 1986.
Ndalianis, Angela. Neo-Baroque Aesthetics and Contemporary Entertainment. Cambridge: The MIT Press, 2004.
Northup, Solomon. Twelve Years a Slave. New York: Miller, Orton & Mulligan. 1853.
Accessed Oct 10, 2015.
O’Connor, Flannery. “A Late Encounter with the Enemy.” 1955. Flannery O’Connor: Collected Works, 252–262. New York: The Library of America, 1988.
Simpson, Lewis P. The Dispossessed Garden: Pastoral and History in Southern Literature. Baton Rouge: Louisiana State UP, 1975.
Srigley, Susan. Flannery O’Connor’s Sacramental Art. Notre Dame: Notre Dame UP, 2004.
Sykes, John. Flannery O’Connor, Walker Percy,and the Aesthetic of Revelation. Columbia: U of Missouri P, 2007.
Weiss, Allen. Mirrors of Infinity: The French Formal Garden and 17th-Century Metaphysics. New York: Princeton Architectural Press, 1995.
Turner, Bryan. Introduction. Baroque Reason: The Aesthetics of Modernity. By Christine Buci-Glucksmann. 1984. Tr. Patrick Camiller, 1–42. London: Sage Publications, 1994.
Wood, Ralph C. Flannery O’Connor and the Christ-Haunted South.Grant Rapids: William B. Eerdmans Publishing Company, 2005
Copyright (c) 2015 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.