Obszary wiedzy specjalistycznej i socjokulturowej w nauczaniu rosyjskiej komunikacji biznesowej
Abstrakt
Obecnie nauczanie języków specjalistycznych jest połączeniem obszarów wiedzy lingwistycznej, fachowej oraz socjokulturowej. Cele i treści nauczania są ukierunkowane na potrzeby uczących się i rozwój zawodowej kompetencji komunikacyjnej. W artykule rozpatrywana jest efektywność nauczania i uczenia się języków specjalistycznych. Skuteczność w tym zakresie umożliwia sprecyzowanie nie tylko językowych, ale także zawodowych i socjokulturowych treści nauczania oraz dobór adekwatnych i różnorodnych materiałów dydaktycznych.
Bibliografia
Banach B.: Tendencje interkulturowe we współczesnej glottodydaktyce, „Języki obce w szkole” 2003, nr 3, s. 3-14.
Bartmiński J., Lappo I., Majer-Baranowska U.: Stereotyp Rosjanina i jego profilowanie we współczesnej polszczyźnie, „Etnolingwistyka” 14(2002), s. 105-151.
Cholewa J.: Nauczanie języków specjalistycznych wczoraj i dziś, „Języki obce w szkole” 2013, nr 4, s. 75-80.
Ćwiklińska J., Szadyko, S.: Obszary wiedzy specjalistycznej w wybranych wariantach języka Business Communications, w: Teksty specjalistyczne w kontekstach zawodowych i tłumaczeniach, [Języki specjalistyczne, 5], Warszawa 2005, s. 81-88.
Grucza S.: Idiolekt specjalistyczny – idiokultura specjalistyczna – interkulturowość specjalistyczna, w: Teksty specjalistyczne w kontekstach międzykulturowych i tłumaczeniowych, [„Języki specjalistyczne, 6], Warszawa 2006, s. 30-49.
Krenska N.: Русский язык бизнеса в Польше – его основные проблемы, w: Komunikacja specjalistyczna, t. II: Specyfika Języków specjalistycznych, Warszawa 2009, s. 146-155.
Magala S. J.: Kompetencje międzykulturowe, przeł. J. F. Dąbrowski, Warszawa 2011.
Płużycka M.: Обучение восприятию текста в дидактике специального языка (на материале текстов преддоговорной переписки, „Linguodidactica” 12(2008), s. 123-134.
Zawadzka E.: Kulturowe uwarunkowania wybranych zachowań językowych i pozajęzykowych w biznesie, w: Język trzeciego tysiąclecia II, t. I: Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, [Język a komunikacja, 4], red. G. Szpila, Kraków 2002, s. 211-218.
Апальков В.Г.: Межкультурная компетенция в целях обучения иностранным языкам, w: tenże, Методика формирования межкультурной компетенции средствами электронно-почтовой группы, Москва 2011– za: http://www.mesi.ru/ [dostęp: 12.01.2015].
Володина Д. Н.: Формирование социокультурной компетенции на уроках русского языка как иностранного (сфера делового общения), „Молодой ученый” 7(2011), т. 2, s. 83-86 – za: http://www.moluch.ru / [dostęp: 10.12.2014].
Журавлева Л. С., Исаев Н.П., Калиновская М.М., Романова С.В.: Русский язык делового общения. Бизнес. Коммерция. Внешнеторговая деятельность, Лингводидактическое описание целей и содержания обучения. Продвинутый сертификационный уровень, Москва 2007.
Журавлева Л.С., Трушина Л.Б., Ускова О.А., Калиновская М.М., Лаврова Н.В.: Русский язык делового общения. Бизнес. Коммерция, Лингводидактическое описание целей и содержания обучения. Базовый сертификационный уровень, Москва 2003.
Журавлева Л.С., Трушина Л.Б., Ускова О.А., Калиновская М.М., Лаврова Н.В.: Русский язык делового общения. Бизнес. Коммерция, Лингводидактическое описание целей и содержания обучения. Средний сертификационный уровень, Москва 2002.
Зенталя Г.А.: Мир русского бизнеса в обучении специалистов по деловому русскому языку, Щецин 2012.
Зенталя Г.А.: Мир русского бизнеса в практике преподавания. Методические рекомендации и упражнения, Щецин 2012.
Культура устной и письменной речи делового человека, ред. И.М. Рожкова, Москва 2006.
Милославская С.К.: Русский язык как иностранный в истории становления европейского образа России, Москва 2012.
Сергеева А. В.: Русские стереотипы поведения. Традиции. Ментальность, Москва 2012.
Тер-Минасова С.Г.: Язык и межкультурная коммуникация, Москва 2008.
Copyright (c) 2015 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.