Spatial Ontologies of (Neo)Baroque Culture

  • Kamil Rusiłowicz Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych
Słowa kluczowe: ciało; neobarok; ontologia; postmodernizm; przestrzeń; rama

Abstrakt

Przestrzenne ontologie (neo)barokowej kultury

Celem artykułu jest spojrzenie na przestrzeń przez pryzmat teorii neobaroku. Artykuł próbuje pokazać, jak barokowe strategie obramowywania i przełamywania ram przekształcają płaszczyznę w przestrzeń usytuowaną wewnątrz podmiotu. Artykuł analizuje również sposób, w jaki przełamywanie ram reprezentacji może być postrzegane jako akt ontologiczny uzależniony od ciała i pożądania, akt, dzięki któremu możliwa staje się estetyzacja rzeczywistości.

Bibliografia

Baudrillard, Jean. Symulakry i symulacja. Translated by Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2005.

Calabrese, Omar. Neo-Baroque: A Sign of the Times. Translated by Charles Lambert. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1992.

Casey, Edward S. The Fate of Place: A Philosophical History. Berkeley: University of California Press, 1998.

d’Ors. Eugenio. “The Debate on the Baroque in Pontigny.” Translated by Wendy B. Farris. In Baroque New Worlds: Representation, Transculturation, Conterconquest, edited by Lois Parkinson Zamora and Monika Kaup, 78–92. Durham: Duke UP, 2012.

Egginton, William. “Reality is Bleeding. A Brief History of Film from the Sixteenth Century.” Configurations 9 (2001): 207–229.

Egginton, William. The Theater of Truth: The Ideology of (Neo)Baroque Aesthetics. Stanford: Stanford UP, 2010.

Habermas, Jürgen. The Philosophical Discourse of Modernity: Twelve Lectures. Translated by Frederick Lawrence. Cambridge: Polity Press, 1998.

Harries, Karsten. “Space, Place and Ethos: Reflections on the Ethical Function of Architecture.” Artibus et Historiae. 5.9 (1984): 159-165.

Harries, Karsten. The Broken Frame: Three Lectures. Washington, D.C.: Catholic University of America Press, 1990.

Harvey, David. The Condition of Postmodernity: An Enquiry into the Origins of Cultural Change. Cambridge: Blackwell, 1992.

Horkheimer, Max and Theodor W. Adorno. Dialectic of Enlightenment: Philosophical Fragments. Translated by Edmund Jephcott. Stanford: Stanford University Press, 2002.

Jameson, Fredric. Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism. London: Verso, 1991.

Judovitz, Dalia. The Culture of the Body: Genealogies of Modernity. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2001.

Lambert, Gregg. The Return of the Baroque in Modern Culture. New York and London: Continuum, 2004.

Maravall, José Antonio. Culture of the Baroque: Analysis of a Historical Structure. Translated by Terry Cochran. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1986.

McHale, Brian. Postmodernist Fiction. London: Routledge, 2004.

Nietzsche, Friedrich. “On the Baroque.” Translated by Monika Kaup. In Baroque New Worlds: Representation, Transculturation, Conterconquest, edited by Lois Parkinson Zamora and Monika Kaup, 44–45. Durham: Duke UP, 2012.

Sarduy, Severo. “Baroque and Neobaroque.” Translated by Christopher Winks. In Baroque New Worlds: Representation, Transculturation, Conterconquest, edited by Lois Parkinson Zamora and Monika Kaup, 270–291.. Durham: Duke UP, 2012.

Sherwin, Richard K. Visualizing Law in the Age of the Digital Baroque: Arabesques and Entanglements. New York: Routledge, 2011.

Stewart, Elizabeth. Catastrophe and Survival: Walter Benjamin and Psychoanalysis. New York: Continuum, 2010.

Wölfflin, Heinrich. Renaissance and Baroque. Translated by Kathrin Simon. Ithaca: Cornell UP, 1990.

Opublikowane
2019-10-22
Dział
Artykuły