„Burza nad Łanami”: „Jasne Łany” (1947) na łamach czasopisma „Film”

  • Gabriel Piotr Urban Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych
Słowa kluczowe: Jasne Łany; Eugeniusz Cękalski; film; historia kina w PRL; socrealizm; Przedsiębiorstwo Państwowe „Film Polski”

Abstrakt

Niniejszy artykuł przybliża, na charakterystycznym przykładzie Jasnych Łanów (1947) Eugeniusza Cękalskiego, proces budowy socjalistycznej kultury w „Nowej Polsce” po II wojnie światowej. Wyznawane przez przedwojennych lewicowych intelektualistów hasła „upowszechnienia kultury”, przybliżenia jej do „mas pracujących miast i wsi” uzyskały w pierwszych latach pełne poparcie władz komunistycznych. Obie te grupy podjęły wysiłek ustalenia zasad i form nowej kultury: książki, poezji i filmu, który został zakończony jej „zinstytucjonalizowaniem” podczas serii zjazdów środowisk artystycznych jako „realizm socjalistyczny”. Jasne Łany starały się urzeczywistnić tę naczelną zasadę jeszcze przed tymi zjazdami. Spełniając wytyczne konstrukcyjne, zostały one jednakże prawie bez wyjątku ostro skrytykowane jako dzieło prymitywne i przejaskrawione propagandowo. Film nie mógł brać skutecznego udziału w budowie wspomnianej nowej kultury „dla mas”. Oprócz kilku osób, wyłącznie czasopismo „Film” podjęło się obrony obrazu E. Cękalskiego. Jednakże pismo, będąc wydawane przez samego producenta Jasnych Łanów, stało na z góry przegranej pozycji i stopniowo ze swojego pierwotnego, pozytywnego werdyktu zrezygnowało.

Bibliografia

Andrzejewski J.: Partia i twórczość pisarza, Warszawa 1952.

Ciećwierz M.: Polityka prasowa 1944-1948, Warszawa 1989.

Gębicka E.: Jeśli przyjeżdżacie z kinem, to nie prowadźcie propagandy! Kina objazdowe w latach 1944-1947, „Kwartalnik Filmowy” 1993, nr 4, s. 183-192.

Główny Urząd Kontroli Prasy 1945-1949 (Dokumenty do dziejów PRL, zeszyt 6), opr. D. Nałęcz, Warszawa 1994.

Helman A.: Kłopoty z realizmem, „Kino” 1974, nr 1, s. 36-40.

Król E.C.: Formuła wroga w polskim filmie socrealistycznym (1947-1956), „Przegląd Historyczny” 98(2007), z. 2, s. 237-246.

Lemann J.: Eugeniusz Cękalski, Łódź 1996.

Lemann J.: Pan dziekan Cękalski, „Kino” 1985, nr 1, s. 17-22.

Lis M. (red.): Ukryta religijność kina, Opole 2002.

Lubelski T.: Historia kina polskiego, Katowice 2009.

Łapiński Z., Tomasik W. (red.): Słownik realizmu socjalistycznego, Kraków 2004.

O upowszechnienie kultury. Przemówienie Prezydenta Rzeczypospolitej Bolesława Bieruta na otwarciu Radiostacji we Wrocławiu, Warszawa 1948.

Płażewski J.: Historia filmu 1895-2005, Warszawa 2005.

Polski socrealizm. Antologia publicystyki społeczno-kulturalnej z lat 1948-1957, t. III, oprac. L. Lachowiecki, T. Markiewicz, M. Paczkowski, Warszawa 1988.

Strzyżewski T.: Wielka księga cenzury PRL w dokumentach, Warszawa 2015.

Tomasik W.: Słowo o socrealizmie, Bydgoszcz 1993.

Torańska T.: Oni, Warszawa 1997.

Zwierzchowski P.: Zapomniani bohaterowie. O bohaterach filmowych polskiego socrealizmu, Warszawa 2000.

Opublikowane
2019-10-22
Dział
Artykuły