Zbigniew Herbert i „nabożność” wobec rzeczy

  • Wojciech Kudyba Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Słowa kluczowe: Zbigniew Herbert; Elegia na odejście pióra atramentu lampy; antropologia rzeczy

Abstrakt

Wiersz Elegia na odejście pióra atramentu lampy doczekał się nie tylko licznych glos i rozmaitych drobnych komentarzy, ale także trzech obszerniejszych artykułów.

Kusząca wydaje się przecież także nieobecna dotąd w omówieniach liryku, nieco węższa perspektywa spojrzenia na Elegię jako element ewolucji Herbertowych sposobów ujmowania rzeczy.

Stosunek bohatera wiersza do przedmiotów został we wspomnianym wierszu określony nie tyle przez roszczenia ontologii czy też epistemologii, ile raczej przez obyczaje społeczne, praktyki pamięci i potrzeby psychologiczne. Podobne sposoby obcowania z rzeczami pojawiają się w twórczości Herberta już wcześniej, wydaje się jednak, że stopniowo narastają i w seniliach poety mają pozycję dominującą. Zasadniczym układem odniesienia, który umożliwia rozumienie pojawiających się w nich relacji podmiotu i przedmiotu, nie jest już filozofia, lecz antropologia. Ciekawych narzędzi obserwacji dostarcza zwłaszcza tzw. antropologia rzeczy.

Choć wiersz poety trudno byłoby w całości umieścić w ontologii Dasein, warto podkreślić, że Heideggerowska troska uzyskuje w utworze Herberta swój własny oryginalny wygłos. Właśnie dzięki temu liryk Herberta mówi nie tylko o odejściu rzeczy, ale również o ich nieustannych, gwałtownych powrotach, o ich nieobecnej obecności, która pobudza naszą wobec nich „nabożność”.

Bibliografia

Augustyniak P., „Wersety panteisty”. Ontologiczne przesłanie Zbigniewa Herberta, [w:] „Pojęcia kiełkujące z rzeczy”. Filozoficzne inspiracje w twórczości Zbigniewa Herberta, red. J.M. Ruszar, Kraków 2010, s. 75-100.

Herbert Z. Elegia na odejście pióra atramentu lampy, [w:] tenże, Wiersze zebrane, oprac. R. Krynicki, Kraków 2008, s. 576-581.

Krajewski M., Przedmiot, który uczłowiecza, „Kultura Współczesna” 2008, nr 3, s. 43-54.

Ligęza W., Przedmiot i współczucie. (O „Elegii na odejście pióra atramentu lampy” Zbigniewa Herberta), [w:] Poezja w szkole średniej, red. E. Kram-Mikoś, Warszawa−Kraków 1995, s. 95-109.

Łukasiewicz J., Elegia na odejście pióra atramentu lampy, [w:] tenże, Poezja Zbigniewa Herberta, Warszawa 1995, s. 93-109.

Opacka-Walasek D., „Kołatka”, [w:] taż, Czytając Herberta, Katowice 2001, s. 107-111.

Pawelec D., Elegia, [w:] tenże, Od kołysanki do trenów. Z hermeneutyki form literackich, Katowice 2006, s. 167-191.

Pawliszcze J., Onto-lithologia Herberta, [w:] Wokół słowa. Filozofia, poezja, publicystyka, malarstwo, Kołobrzeg 2006, s. 49-60.

Rymkiewicz J.M., Krzesło, „Twórczość” 1970, nr 1, s. 50-88.

Sioma R., Krzesło i zmięta serweta: próba interpretacji „Studium przedmiotu” Zbigniewa Herberta. „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Filologia Polska” 2001, z. 350, s. 87-102;

Utracka D., „Pamięć rzeczy”. Mityzacja i demityzacja świata rzeczy w poezji Zbigniewa Herberta, „Prace Naukowe. Filologia Polska” 1998, z. 7, s. 231.

Warzeszek S., Martina Heideggera filozofia i etyka techniki, „Warszawskie Studia Teologiczne” 2002, nr 15, s. 229-250.

Wojtkowska K., „Stołek”. Z powrotem do rzeczy. Ukryta debata z Ingardenem we wczesnej poezji Herberta, [w:] „Pojęcia kiełkujące z rzeczy”..., s. 53-73.

Opublikowane
2019-10-22
Dział
Varia