Błogosławiona święta Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w świetle kerygmatu. Interpretacyjna glosa
Abstrakt
Tematyka mariologiczna, stanowiąca integralną część opowiadania Gustawa Herlinga –Grudzińskiego oraz właściwe centrum jego dotychczasowych interpretacji, nie wyczerpuje złożonej semantyki tekstu, który manifestacyjnie – zważywszy na kontekst Rozmów w Dragonei – wyłamuje się z przynależności do literatury religijnej. Dopiero narzędzia, którymi dysponuje metoda kerygmatyczna, zainicjowana w badaniach literackich przez Mariana Maciejewskiego, pozwalają dotrzeć do ukrytych głęboko w strukturze opowiadania znaczeń, które – po raz kolejny – potwierdzają regułę, “iż w przypadku utworów pisarza poetyka sformułowana nie musi pokrywać się z poetyką immanentną, a zamierzenie z jego realizacją”.
Bibliografia
Herling-Grudziński G., Błogosławiona, święta, Lublin 1996.
Herling-Grudziński G., Bolecki W., Rozmowy w Dragonei, rozmowy przeprowadził, oprac. i przygotował do druku W. Bolecki, Warszawa 1997,
Herling-Grudziński i krytycy. Antologia tekstów, wybór i oprac. Z. Kudelski, Lublin 1997.
Kudelski Z., Studia o Herlingu-Grudzińskim. Twórczość – recepcja – biografia, Lublin 1998.
Maciejewski M., „ażeby ciało powróciło w słowo”. Próba kerygmatycznej interpretacji literatury, Lublin 1991.
Malinowska K., Topika religijna w opowiadaniach Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Kraków 2006.
Morawiec A., Poetyka opowiadań Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Kraków 2000.
Muratow P., Obrazy Włoch, t. II, tłumaczył, przypisami i posłowiem opatrzył P. Hertz, Warszawa 1988.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. zespół biblistów polskich z inicjatywy benedytynów tynieckich, Poznań−Warszawa 1980.
Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wybór, oprac. i wstęp S. Cichowicz, przeł. H. Bortnowska, Warszawa 1985.
Copyright (c) 2015 Roczniki Humanistyczne

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.