Liryka polskiego oświecenia w pracach Mariana Maciejewskiego
Abstrakt
Szkic, napisany z bardzo osobistej perspektywy, poświęcony jest sposobowi, w jaki prof. Marian Maciejewski wykorzystywał lirykę polskiego oświecenia do przedstawienia źródeł i inspiracji polskiej poezji romantycznej (przede wszystkim A. Mickiewicza), a także wskazuje, co w poezji osiemnastowiecznej interesowało tego badacza, w jaki sposób opisywał cechy szczególne poezji czasów Stanisława Augusta, w czym upatrywał jej roli prekursorskiej wobec dokonań poezji XIX wieku oraz w jaki sposób rozwinął wcześniejsze badania Czesława Zgorzelskiego, poświęcone literaturze tego czasu.
Bibliografia
Bibliografia literatury polskiej „Nowy Korbut”. Oświecenie, t. IV-VI (cz. 1-2), oprac. E. Aleksandrowska z zespołem, Wrocław 1966-1972.
Demkowicz A., Poezja białoruskich jezuitów po utracie niepodległości, Kraków 2008.
Klimowicz M., Oświecenie, Warszawa 1972.
Kostkiewiczowa T., Klasycyzm, sentymentalizm, rokoko. Szkice o prądach literackich polskiego oświecenia, Warszawa 1975.
Libera Z., Problemy polskiego oświecenia. Kultura i styl, Warszawa 1969.
Maciejewski M., „Rozeznać myśl wód..” (Glosy do liryki lozańskiej), „Pamiętnik Literacki” 1964, z. 3.
Maciejewski M., „Największa jest miłość” (1 Kor 13,13), [w:] Literatura − Historia − Dziedzictwo. Prace ofiarowane Profesor Teresie Kostkiewiczowej, red. A. Grześkowiak-Krwawicz, T. Chachulski, Warszawa 2006.
Maciejewski M., Od erudycji do poznania. Z dziejów romantycznej liryki opisowej, „Roczniki Humanistyczne” 14(1966), z. 1.
Maciejewski M., Poetyka. Gatunek − obraz. W kręgu poezji romantycznej, Wrocław 1977.
Maciejewski M., Wrzucony do bytu otchłani. Liryka lozańska i jej konteksty, Lublin 2012.
Słownik literatury polskiego Oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław 1977.
Zgorzelski Cz., Od Oświecenia ku Romantyzmowi i współczesności. (Szkice historycznoliterackie), Kraków 1978.
Copyright (c) 2015 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.