Analiza kerygmatyczna wobec aksjologii współczesnego literaturoznawstwa

  • Wojciech Kaczmarek Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych
Słowa kluczowe: kerygmat; chrześcijaństwo; sacrum; badania literaturoznawcze

Abstrakt

W artykule próbowano zestawić analizę kerygmatyczną, jaką posługiwał się Marian Maciejewski, z badaniami nad relacją religii i literatury, którą stosowano dotąd w badaniach literaturoznawczych. KUL-owska szkoła, do której odwoływał się Badacz, reprezentowana przez naukowców tej miary, co Czesław Zgorzelski, Irena Sławińska, Maria Jasińska-Wojtkowska, Stefan Sawicki, wniosła bardzo ważny wkład w wypracowanie metodologii badań sacrum w literaturze. Na tym tle propozycja Maciejewskiego idzie dalej, wnika nie tylko w strukturę tekstu, w którym obecny jest badany element religijny, ale stara się go interpretować w konfrontacji z kerygmatem apostolskim, by odsłonić jego istotne cechy chrześcijańskie, bądź niechrześcijańskie (np. religijność naturalną). Analiza kerygmatyczna, nazwana tu „metodą Maciejewskiego”, polega na rzetelnej refleksji nad wszystkimi aspektami utworu literackiego i wpisaną weń koncepcją antropologiczną, w szczególności zaś nad „kondycją duchową” człowieka, będącego podmiotem utworu.

Bibliografia

Gutowski W., Wśród szyfrów transcendencji. Szkice o sacrum chrześcijańskim w literaturze polskiej XX wieku, Toruń, 1994.

Jasińska-Wojtkowska M., Horyzonty literackiego sacrum, Lublin, 2003.

Maciejewski M., „ażeby ciało powróciło w słowo”. Próba kerygmatycznej interpretacji literatury, Lublin 1991.

Prawda w literaturze. Studia, red. A. Tyszczyk, J. Borowski, I. Piekarski, Lublin 2009.

Sawicki S., Z pogranicza literatury i religii. Szkice, Lublin 1978.

Sawicki S., Poetyka – interpretacja – sacrum, Warszawa 1981.

Sawicki S., Wartość – sacrum – Norwid. Studia i szkice aksjologiczne, Lublin 1994.

Sawicki S., Wartość – Sacrum – Norwid. 2. Studia i szkice aksjologiczne, Lublin 2007.

Opublikowane
2019-10-22
Dział
Artykuły