The Enigma Explained: The Study of the Chronotopic Relation between V. S. Naipaul’s Novel The Enigma of Arrival and Giorgio de Chirico’s Painting The Enigma of Arrival and the Afternoon

  • Małgorzata Sawa Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych
Słowa kluczowe: ekfraza; chronotop; V.S. Naipaul; Giorgio de Chirico; czas i przestrzeń w literaturze i sztuce

Abstrakt

Zagadka wyjaśniona: studium chronotopicznej relacji między powieścią V.S. Naipaula Zagadka przybycia a obrazem Zagadka przybycia i popołudnie Giorgio de Chirico

Artykuł ten jest analizą porównawczą powieści V. S. Naipaula The Enigma of Arrival i obrazu Giorgio de Chirico Zagadka przybycia. Związek między oboma dziełami wykracza poza zbieżność tytułów. Powieść i obraz zdają przenikać się wzajemnie tak, że możliwe jest postrzeganie książki jako rozbudowanej ekfrazy obrazu de Chirico, podczas gdy obraz może być odczytywany jako motyw autotematyczności w powieści. Tym, co łączy oba dzieła, jest idea chronotopu. Wszystkie najważniejsze aspekty obrazu de Chirico, tj. symbolicznie przedstawienie wewnętrznego rozdarcia, krajobraz miejski, dwuznaczność i niepewność sugerowana tematem podróży, nakładanie się teraźniejszości i przeszłości w architekturze budynków, nawiązują do głównych motywów powieści. Ostatecznie obraz de Chirico staje się wizualną reprezentacją chronotopu progu, kiedy podczas pobytu w Nowym Jorku, a następnie w Londynie narrator zyskuje świadomość kryzysu własnej tożsamości, co determinuje jego dalsze losy. W konsekwencji, słowa Bachtina odnoszące się do reprezentacyjnego potencjału chronotopu ulegają dosłownej materializacji i konkretyzacji w obrazie de Chirico. Wzajemnemu oddziaływaniu powieści i obrazu dodatkowo towarzyszy próba przekraczania granic literatury i sztuki.

Bibliografia

Bakhtin, Mikhail. “Forms of Time and of the Chronotope in the Novel: Notes Towards a Historical Poetics.” In Narrative Dynamics: Essays on Time, Plot, Closure, and Frames. Ed. Brian Richardson, 15–24. Columbus: The Ohio University Press (2002).

Bemong, Nele, Pieter Borghart, Michel De Dobbeleer et al. (eds.). Bakhtin’s Theory of the Literary Chronotope: Reflections, Applications, Perspectives. Gent: Academia Press, 2010.

Best, Janice. “The Chronotope and the Generation of Meaning in Novels and Paintings.” Criticism 36,2 (1994): 291–316.

Crivelli, Renzo S. “The Paradox of Arrival: Naipaul and de Chirico.” Caribana 3 (1992–1993): 79–95.

Cuddon, J. A. Dictionary of Literary Terms and Literary Theory. London: Penguin Books, 1991.

Hagstrum, Jean. The Sister Arts. Chicago: The University of Chicago Press, 1992.

Hamner, Robert D. “Ekphrasis and V. S. Naipaul’s The Enigma of Arrival.” The Comparatist 30 (2006): 37–51.

Heffernan, James A. W. Museum of Words: The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery. Chicago: The University of Chicago Press, 1993.

Janicka, Krystyna. De Chirico. Malarstwo metafizyczne. Warszawa: Arkady, 1979.

Jasbir, Jain. “Landscapes of the Mind: Unraveling Naipaul’s The Enigma of Arrival.” Journal of Caribbean Literatures 5,2 (2007): 115–124.

Keunen, Bart. “The Chronotopic Imagination in Literature and Film.” In Bakhtin’s Theory of the Literary Chronotope, 35–55.

Lessing, Gotthold Ephraim. Laocoon: An Essay upon the Limits of Painting and Poetry (1776). Trans. Ellen Frothingham. New York: Dover Publications, Inc., 2005.

Martin, Marianne W. “Reflections on de Chirico and Arte Metafisica.” The Art Bulletin 60,2 (1978): 342–353.

McClain, Jeoraldean. “Time in the Visual Arts: Lessing and Modern Criticism.” The Journal of Aesthetics and Art Criticism 44,1 (1985): 41–58.

Naipaul, V. S. The Enigma of Arrival. London: Penguin Books, 1987.

Renza, Louis A. “The Veto of Imagination: A Theory of Autobiography.” New Literary History 9,1 (1977): 1–26.

Rothman, Roger. “Between Böcklin and Picasso: Giorgio de Chirico in Paris, 1909–1913.” SECAC Review 15,1 (2006): 5–15.

Steiner, Wendy. Pictures of Romance. Chicago and London: The University of Chicago Press: 1988.

Thieme, John. “Thinly veiled autobiography.” Third World Quaterly 9,4 (1987): 1376–1378.

Opublikowane
2019-10-21
Dział
Artykuły