Carnival Revisited: The Return of the Clown in Thomas Ligotti’s “The Last Feast of Harlequin”

  • Patrycja Antoszek Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych
Słowa kluczowe: abiekt; karnawał; klaun; gotyk; literatura horroru; transgresja

Abstrakt

Oblicza karnawału: powrót klauna w opowiadaniu Thomasa Ligottiego „The Last Feast of Harlequin”

Mimo że karnawał jako zjawisko społeczne został niemal zupełnie wyeliminowany z życia kulturalnego, elementy karnawałowej estetyki odnaleźć można w wielu współczesnych tekstach literackich. W opowiadaniu Thomasa Ligottiego „The Last Feast of Harlequin” karnawałowe święto okazuje się jedynie maską dla ponurego, podziemnego rytuału. Celem niniejszego artykuł jest przedstawienie jednego ze sposobów, w jaki literatura horroru wykorzystuje transgresję i karnawałową poetykę do tworzenia własnej ambiwalentnej przestrzeni. Przerażający podziemny rytuał wopowiadaniu jest nie tylko groteskowym odwróceniem bachtinowskiego „święta głupców”, ale także odzwierciedleniem osobistych lęków i obsesji narratora. Odsłaniając ciemne aspekty współczesnego świętowania, opowiadanie Ligottiego staje się komentarzem na temat samego procesu marginalizacji praktyk karnawałowych i jednoczesnego pojawienia się poetyki karnawałowej wliteraturze gotyckiej.

Bibliografia

Bakhtin, Mikhail. Rabelais and His World. 1968. Trans. Helene Iswolsky. Bloomington: Indiana University Press, 1984.

Harris, Jason Marc. “Smiles of Oblivion: Demonic Clowns and Doomed Puppets as Fantastic Figures of Absurdity, Chaos, and Misanthropy in the Writings of Thomas Ligotti.” The Journal of Popular Culture. 45 (2012), 6: 1249–1265.

Hogle, Jerrold E. “The Gothic at our Turn of the Century: Our Culture of Simulation and the Return of the Body.” In The Gothic. Ed. Fred Botting, 153–179. Cambridge: D. S. Brewer, 2001.

Kristeva, Julia. Powers of Horror. An Essay on Abjection. Trans. Leon S. Roudiez. New York: Columbia University Press, 1982.

Ligotti, Thomas. “The Last Feast of Harlequin.” American Gothic Tales. Ed. Joyce Carol Oates. New York: Plume, 1996.

Morgan, Jack. The Biology of Horror. Gothic Literature and Film. Carbondale: Southern Illinois UP, 2002.

Stallybrass, Peter, and Allon White. The Politics and Poetics of Transgression. London: Methuen, 1986.

Veeder, William. “The Nurture of the Gothic; or, how can a Text be both Popular and Subversive?” In Spectral Readings: Towards a Gothic Geography. Ed. Glennis Byron and David Punter, 54–70. London: Macmillan Press Ltd, 1999.

Vice, Sue. Introducing Bakhtin. Manchester: Manchester University Press, 1997.

White, Allon. “Pigs and Pierrots: The Politics of Transgression in Modern Fiction.” Raritan 2 (1982), 2: 51–70.

Opublikowane
2019-10-21
Dział
Artykuły