Problemy drewnianej architektury sakralnej na Lubelszczyźnie z okresu dwudziestolecia międzywojennego
Abstrakt
Architektura drewniana od kilku stuleci jest nieodłącznym elementem polskiego krajobrazu. Szczególną rolę odgrywają w nim kościoły, które powoli znikają z architektonicznego pejzażu. Budowle powstałe w okresie dwudziestolecia międzywojennego stanowią odrębną grupę. Po zakończeniu I wojny światowej i odzyskaniu przez Polskę niepodległości pojawił się problem wyboru odpowiedniej formy architektonicznej dla nowych świątyń. Zastosowana konstrukcja, układy planistyczne i rozwiązania przestrzenne w połączeniu z preferencjami inwestorów zadecydowały o dominacji tradycyjnych form architektonicznych, odwołujących się do nurtu „swojskiego” i stylów historycznych. Poszukiwania „swojskości”, rozumianej jako nawiązywanie do wzorów przeszłości, przebiegały od popularnego pod koniec XIX wieku stylu zakopiańskiego po typ kościoła charakterystyczny dla ziem górskich, z dominującą wieżą na fasadzie. Przegląd form przedwojennych kościołów drewnianych Lubelszczyzny pozwala uznać je za typowe na tle drewnianej architektury sakralnej, powstającej w omawianym okresie na terenie całego kraju.
Na Lubelszczyźnie powstało około czterdziestu drewnianych kościołów, z których blisko połowa już nie istnieje lub przestała pełnić swoją pierwotną funkcję. Do najciekawszych realizacji należą projekty wykonane przez dyplomowanych architektów, związanych z administracją państwową. Bohdan Kelles-Krauze był autorem trzech kościołów drewnianych na Lubelszczyźnie: w Leszkowicach, Kłodnicy Dolnej i Olbięcinie. Tadeusz Witkowski zaprojektował kościół dla dzielnicy Dziesiąta w Lublinie, przeniesiony do Pilaszkowic w latach 80. XX wieku. Interesujący projekt kościoła w Białej Ordynackiej z malowniczymi sobotami i charakterystycznym zakopiańskim dachem, wykonany przez Franciszka Kopkowicza nie doczekał się realizacji.
Poważnym problemem jest powolne „umieranie” drewnianych kościołów, powstałych w dwudziestoleciu międzywojennym, które są stosunkowo młodymi zabytkami. Często zbyt ciasne dla potrzeb parafii, nie wytrzymują konkurencji bardziej okazałych, nowych, murowanych budowli. Nawet wpis obiektu do rejestru zabytków nie zawsze stanowi jego skuteczną ochronę.
Bibliografia
Błotnicka-Mazur E., Między profesją i pasją. Życie i twórczość Bohdana Kelles-Krauzego, zapomnianego architekta i malarza, Lublin 2010.
Błotnicka-Mazur E., Projekty architektoniczne Bohdana Kelles-Krauzego w zasobie Archiwum Państwowego w Lublinie i innych zbiorach archiwalnych, Lublin 2011.
Burno F., Świątynie nowego państwa. Kościoły rzymskokatolickie II Rzeczypospolitej, Warszawa 2012.
Danczowska H., Architekt Tadeusz Witkowski (1904-1986). Kalendarium życia i twórczo¬ści, Lublin 2009.
Kornecki M., Kościoły drewniane w Małopolsce, Kraków 1999.
Kościół pw. św. Teresy w Lublinie, oprac. Mącik H., http://teatrnn.pl/leksykon/node/1973/ko%C5%9Bci%C3%B3%C5%82_parafialny_pw_%C5%9Bw_teresy_w_lublinie [12.05.2014]
Minkiewicz W., Marnotrawienie energii, „Architektura i Budownictwo” 1926, z. 5, s. 34-37.
Mrówczyński S., Odbicie tendencji architektury polskiej lat 1918-1970 w twórczości Tadeusza Witkowskiego, Lublin 1974, praca mgr. napisana pod kier. prof. A. Ryszkiewicza, mps w archiwum Katedry Historii Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej KUL.
Przesmycka N., Lublin. Przeobrażenia urbanistyczne 1815-1939, Lublin 2012.
Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dniach 16 lutego 1928 roku o prawie budowlanem i zabudowaniu osiedli, Dz. U. 1928 nr 23, poz. 202.
Ruszczyk G., Drewniane kościoły w Polsce 1918-1939. Tradycja i nowoczesność, Warszawa 2001.
Stefański K., Polska architektura sakralna. W poszukiwaniu stylu narodowego, Łódź 2002.
Szyller S., W obronie budownictwa drzewnego, Warszawa 1915.
Tur-Marciszuk K., Kościoły w Kłodnicy Dolnej i w Chrzanowie jako przykłady ginącej drewnianej architektury z dwudziestolecia międzywojennego, „Wiadomości Konserwatorskie Województwa Lubelskiego” 4(2002), s. 218-229.
Widomski J., Krótki zarys dziejów Olbięcina, cz. 2, Olbięcin 1991 [mps], Archiwum Parafii Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Olbięcinie.
Copyright (c) 2014 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.