Romance as a Remedy for History: Robert McLiam Wilson’s Eureka Street

  • Barbara Klonowska Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych
Słowa kluczowe: romans historyczny; historiografia; Irlandia Północna; powieść współczesna; wzniosłość

Abstrakt

Romans jako schronienie przed historią: Ulica marzycieli Roberta McLiama Wilsona

Autorka artykułu analizuje powieść współczesnego północnoirlandzkiego pisarza Roberta McLiama Wilsona pt. Ulica marzycieli w kontekście ewolucji gatunku powieści historycznej. Osadzona w Belfaście powieść jest zarówno panoramą podzielonego społeczeństwa Irlandii Północnej, jak i satyrą na północnoirlandzką rzeczywistość i obyczaje. Przede wszystkim jednak jest romansem, który stanowi gatunkową dominantę powieści, sytuując ją z jednej strony w tradycji romansu historycznego à la Walter Scott, z drugiej wprowadzając doń istotne modyfikacje. Najważniejsze z nich to odmienna koncepcja historii, podważająca jej rangę i eksplifikacyjne możliwości i zastępująca jedną metanarrację Historii wieloma mikrohistoriami; metafikcyjność tekstu, zwracająca uwagę na konstruowalność każdej narracji historycznej, tak powieściowej jak i akademickiej, oraz przesunięcie akcentu z historii i przygody na romans i miłość, które przedstawiane są jako schronienie przed traumą przeszłości. Przywołując różne koncepcje wzniosłości, autorka dowodzi, że w stosunku do tradycyjnej powieści historycznej Wilson definiuje ją odmiennie: wzniosłość historii, postrzegana jako chaos i terror, zastąpiona jest wzniosłością miłości, przedstawianej jako porządek piękna i nadzieja na przezwyciężenie bagażu przeszłości i nienawiści.

Bibliografia

Barron, W. R. J. English Medieval Romance. London: Longman, 1987.

Bohuszewicz, Paweł. Gramatyka romansu. Polski romans barokowy w perspektywie narratologicznej. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2009.

Bradbury, Malcolm. The Modern British Novel. Harmondsworth: Penguin, 1994.

Cawelti, John G. Adventure, Mystery, and Romance. Formula Stories as Art and Popular Culture. Chicago: U. of Chicago P., 1976.

Elam, Diane. Romancing the Postmodern. London: Routledge, 1992.

Elias, Amy J. Sublime Desire. History and Post-1960s Fiction. Baltimore: The Johns Hopkins UP, 2001.

Elices Agudo, Juan Francisco. “Trespassing Boundaries: Robert McLiam Wilson’s Satirical Transgression in Eureka Street.” Atlantis 24 (2002): 85-94.

Fowler, Alastair. “Transformations of Genre.” Modern Genre Theory. Ed. David Duff. London: Longman, 2000. 232-249.

Frye, Northrop. Anatomy of Criticism. 1957. Princeton: Princeton UP, 2000.

Hansson, Heidi. Romance Revived. Postmodern Romances and the Tradition. Uppsala: Swedish Science Press, 1998.

Hutcheon, Linda. The politics of Postmodernism. London: Routledge, 1991.

Kirkland, Richard. “Bourgeois Redemptions: the Fictions of Glenn Patterson and Robert McLiam Wilson.” Contemporary Irish Fiction. Themes, Tropes, Theories. Ed. Liam Harte and Michael Parker. Houndmills: Macmillan, 2000. 213-231.

Lyotard, Jean-François. “Answering the Question: What Is Postmodernism?”. In Innovation/ Renovation. Ed. Ihab Hassan and Sally Hassan. Madison: U of Wisconsin P, 1983. 71-82.

Malcolm, David. That Impossible Thing. The British Novel 1978-1992. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2000.

McLiam Wilson, Robert. Eureka Street. 1996. London: Vintage, 1998.

Strehle, Susan and Mary Paniccia Carden (eds.). Doubled Plots. Romance and History. Jackson: UP of Mississippi, 2003.

Rabine, Leslie W. Reading the Romantic Heroine: Text, History, Ideology. Ann Arbor: U of Michigan P, 1985.

Opublikowane
2019-10-21
Dział
Artykuły