Paradise Lost: Janusz Głowackis Antigone in New York und Dea Lohers Manhattan Medea

  • Małgorzata Dubrowska Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych
Słowa kluczowe: Janusz Głowacki; Dea Loher; mitologia grecka; dramat współczesny

Abstrakt

Raj Utracony: Janusza Głowackiego Antygona w Nowym Jorku i Dei Moher Manhattan Medea

W omawianych w artykule dramatach współczesnych europejskich pisarzy (Głowacki, Loher) szczególną uwagę autorka kieruje na tytułowe postaci kobiece – Antygonę i Medeę, które, w uwspółcześnionej relekturze ich antycznych pierwowzorów (Sofokles i Eurypides), są mieszkankami Nowego Jorku, nielegalnymi emigrantkami z bagażem tragicznych przeżyć, ponoszącymi klęskę także w świecie nowych nadziei i planów. Multietniczny Nowy York, „ziemia obiecana” dla tysięcy emigrantów, sportretowany przez dramatopisarzy, jawi się jako raj utracony, miejsce przeklęte, metropolia rządząca się bezwzględnymi prawami rynku. Obydwie protagonistki przegrywają, tracąc wartości nadrzędne: nadzieję i miłość.

Paradise Lost: Janusz Głowackis Antigone in New York und Dea Lohers Manhattan Medea

Bei der Analyse der im vorliegenden Beitrag behandelten zeitgenössischen Theaterstücke der namhaften europäischen Dramatiker (Głowacki, Loher) legt die Autorin des Textes ihr besonderes Augenmerk auf die weiblichen Titelfiguren: Antigone und Medea. Die Protagonistinnen, in der aktualisierten Re-Lektüre ihrer antiken Vorlagen (Sophokles und Euripides), sind Einwohnerinnen von New York, illegale Einwanderinnen mit Last der Vergangenheit, die in der „neuen“ Welt ihrer Pläne und Hoffnungen eine Niederlage zu erleiden haben. Die multiethnische Metropole, das Gelobte Land für Exilanten und Emigranten, wird in den beiden Stücken zum verlorenen Paradies, zur Stätte der Verdammnis, in der das Geld regiert und der Ankömmling nicht wahrgenommen wird. Die beiden Protagonistinnen scheitern, indem sie um die wichtigsten Werte, Liebe und Hoffnung, gebracht werden.

Bibliografia

Catani, S.: Vom Anfang und Ende des Mythos. ‚Medea’ bei Christa Wolf und Dea Loher. In: Monatshefte, Vol.99, Nr.3, 2007, S. 316-332.

Haas, B.: Plädoyer für ein dramatisches Drama. Wien 2002.

Kott, J.: Antygona powiesiła się w Tompkins Square Park. [Antigone erhängte sich in Tompkins Square Park]. In: J. Głowacki: 5 ½ Dramaty. Warszawa 2007, S. 112-115.

Lehmann, H.-T.: Postdramatisches Theater. Frankfurt am Main 2008.

Stephan, I.: Medea. Multimediale Karriere einer mythologischen Figur. Bonn 2006.

Opublikowane
2019-10-21
Dział
Artykuły