Elementy mimu w epodzie Horacego „Quid tibi vis, mulier”

  • Wojciech Kopek Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych
Słowa kluczowe: Horacy; Herondas; mim; epoda; parodia; iuvenis; mulier; kontekst (literacki)

Abstrakt

Artykuł ma na celu odkrycie literackiego kontekstu dla epody 12 Horacego poprzez zestawienie z mimami Herondasa, a szczególnie z mimem V zatytułowanym Zazdrosna. Opis relacji miedzy utworami oparto na antycznej teorii retoryki oraz elementach Ars poetica Horacego. Stwierdzono, że epoda 12 posiada wiele cech mimu literackiego: jest pozornym dialogiem (sermocinatio, παρῳδή) wykonywanym przez jednego aktora (mima), najprawdopodobniej w scenerii uczty antycznej. Uczestnik zabawy wciela się w aktora, który odgrywa najpierw postać kochanka (iuvenis) a następnie postać podstarzałej kochanki (mulier). Typy te można odnaleźć w komedii zarówno starej, jak i nowej, niemniej cała sytuacja dramatyczna wykazuje największe podobieństwo do mimu V, w którym odnajdujemy te same postaci literackie w analogicznej sytuacji kłótni kochanków. Specyficzne figury retoryczne (imitatio / μίμησις) wskazują z jednej strony na twórcze wykorzystanie literackiego pierwowzoru, który z drugiej może być wykorzystany do interpretacji epody 12. Interpretacja może opierać się o relację wyzwalania i zniewolenia w stosunkach między bohaterami utworów (niewola dosłowna w mimie V, metaforyczna – finansowa, iuvenis jest „utrzymankiem” mulier – w epodzie 12.).

Bibliografia

Acronis et Porphyrionis Commentarii in Q. Horatium Flaccum, ed. F. Havthal, Berolini 1864.

Barchiesi A.: Horace and Iambos: The Poet as Literary Historian, w: Iambic Ideas. Essays on a Poetic Tradition from Archaic Greece to the Late Roman Empire, ed. A. Cavarzere, A. Alo- ni, A. Barchiesi, Boston: Rowman and Littlefield Publishers, Inc. 2001, s. 141-164.

Brill’s Encyclopedia of the Ancient World, red. H. Cancik, H. Schneider, Leiden-Boston: Brill 2007.

Commager S.: The Odes of Horace, New Haven and London: Yale University Press 1963.

Czerwińska J.: Graus methuse - anus ebria, w: Fonctions de l’anecdote dans Les Œuvres Pharmaceutiques de Jean de Renou (1626), w: Le cabinet du curieux. Culture, savoirs, religion de l’Antiquité à l’Ancien Régime. Études et essais en l’honneur de Jean-Paul Pittion, éd. M. Kozluk, W.K. Pietrzak, Paris: Éditions Classiques Garnier 2012, s. 33-48.

Hanusiewicz M.: Pięć stopni miłości, Warszawa: Semper 2004.

Harrison S.J.: Some Generic Problems in Horace’s Epodes: Or, On (Not) Being Archilochus, w: Iambic Ideas. Essays on a Poetic Tradition from Archaic Greece to the Late Roman Empire, ed. A. Cavarzere, A. Aloni, A. Barchiesi, Boston: Rowman and Littlefield Publishers, Inc. 2001, s. 165-186.

Horatius Flaccus Q.: Dzieła wszystkie, oprac. O. Jurewicz, Wrocław: Ossolineum 1986.

Korus K.: Rzeczywistość w „mimach” Herondasa, „Meander” 9-10 (1994), s. 493-503.

Lausberg H.: Retoryka literacka. Podstawy wiedzy o literaturze, przeł./oprac. A. Gorzkowski, Bydgoszcz: Homini 2002.

Sielanka grecka, przeł. A. Swiderkówna, oprac. J. Łanowski, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1953.

Quinn K.: Horace, The Odes, Hong Kong: Nelson 1992.

Podręczny słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Warszawa: OPEN 199912.

Rostropowicz J.: Odbicie rzeczywistości politycznej, społecznej i gospodarczej w poezji aleksandryjskiej, Warszawa-Wrocław: PWN 1983.

Watson L.C.: Epode 14: Horace’s Carmen Inconditum?, w: Iambic Ideas. Essays on a Poetic Tradition from Archaic Greece to the Late Roman Empire, ed. A. Cavarzere, A. Aloni, A. Barchiesi, Boston: Rowman and Littlefield Publishers, Inc. 2001, s. 187-204.

Wilkinson L.P.: Horace and His Lyric poetry, Cambridge: Cambridge University Press 1968.

Wójcik A.: Talent i sztuka. Rzecz o poezji Horacego, Wrocław: Ossolineum 1986.

Zarzycka-Stańczak K.: Erotyki i sympotyki w drugim zbiorze Pieśni Horacego, „Rocz¬niki Humanistyczne” 23 (1975), z. 3, s. 59-72.

Zarzycka-Stańczak K.: Kilka uwag o Pieśniach Horacego, „Roczniki Humanistyczne” 16 (1968), z. 3, s. 93-106.

Zarzycka-Stańczak K.: Pieśni miłosne Horacego, „Roczniki Humanistyczne” 17 (1969) z. 3, s. 69-94.

Zarzycka-Stańczak K.: Problematyka literacka w Satyrach Horacego, „Roczniki Humanistyczne” 12 (1964), z. 3, s. 77-94.

Zarzycka-Stańczak K.: Rola aluzji i reminiscencji literackich w Satyrach Horacego, „Roczniki Humanistyczne” 9 (1960), z. 2, s. 55-66.

Opublikowane
2019-10-18
Dział
Artykuły