„Das Fräulein von Scuderi“ von E.T.A Hoffmann – zum Verhältnis zwischen Realem und Dämonischem

  • Beata Kołodziej-Mróz Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Słowa kluczowe: literatura niemiecka; literatura fantastyczna; romantyzm; dualizm świata przedstawionego

Abstrakt

„Panna de Scudery” E.T.A. Hoffmanna – o powiązaniach między, co realne, a tym, co demoniczne

W noweli Panna de Scudery E.T.A. Hoffmanna, będącej tylko pozornie utworem jednowymiarowym, autor realizuje postulat dwudzielności świata przedstawionego, polegający na zestawieniu ze sobą elementów racjonalnych i fantastycznych. Fabuła utworu zdominowana jest przez tajemnicę dotyczącą mającej miejsce w Paryżu zagadkowej serii morderstw, których ofiary uśmiercane są poprzez pchnięcie sztyletem prosto w serce. Wszystkie morderstwa są popełniane według tej samej zasady: ofiarami są zawsze mężczyźni pochodzenia szlacheckiego, będący w drodze do ich ukochanych i podążający z prezentem w postaci biżuterii. We wszystkich przypadkach klejnoty znikają bez śladu.

Analiza świata przedstawionego została przeprowadzona pod kątem hermeneutyki dualizmu. Zgodnie z romantyczną filozofią twórczości elementy racjonale i irracjonalne w utworze podawane są w wątpliwość, co dezorientuje w sposób znaczący czytelnika, niepotrafiącego przyznać żadnemu z przedstawianych światów niezaprzeczalnej racji bytu. Konfrontacja świata codzienności ze światem niesamowitości najdobitniej wyrażona jest w postaci złotnika René Cardillaca, który to, zafascynowany własną sztuką, ogarnięty niezrozumiałą żądzą posiadania wytworzonej przez siebie biżuterii, ukrywa się w społeczności Paryża za fasadą nieszkodliwego dziwaka. Wyobcowany z życia mieszczańskiego wielkiego miasta, przez nikogo nierozumiany, znajduje się na granicy szaleństwa. Automatycznie narzuca się tu pytanie, czy Cardillac, który najwyraźniej przeżył traumę już w fazie prenatalnej, jest winien wszystkich popełnionych przez siebie morderstw? Czy można usprawiedliwić straszne zbrodnie nieszczęśliwego genialnego artysty działaniem złej gwiazdy, na którą on nie ma żadnego wpływu? Czy jest to może działanie mocy szatańskich, z których szaleniec zdaje sobie sprawę?

„Das Fräulein von Scuderi“ von E.T.A Hoffmann – zum Verhältnis zwischen Realem und Dämonischem

In der Novelle Das Fräulein von Scuderi von E.T.A. Hoffmann, die nur beim ersten  Blick ein eindimensionales Werk zu sein scheint, wird das Postulat der Duplizität der dargestellten Welt realisiert, indem der Autor rationale und phantastische Elemente miteinander konfrontiert. Die Handlung der Novelle spielt sich in Paris ab, wo zur Zeit viele geheimnisvolle Morde passieren, deren Opfer durch einen Dolchstich mitten ins Herz getötet werden. Alle Morde sind sich sehr ähnlich: die Opfer sind adelige Männer, die auf dem Weg zu ihren Geliebten die Juwelen mit sich tragen und jeweils dieses Schmuckes spurlos beraubt werden.

Die Analyse der Novelle wurde im Hinblick auf die Problematik der Duplizität der dargestellten Welt durchgeführt. Gemäß der romantischen Philosophie der Kunst erscheinen hier alle rationalen und irrationalen Elemente fragwürdig, so dass der Leser nicht im Stande ist, festzustellen, welche der Seiten einen Absolutheitsanspruch verdient. Die Verbindung der Alltagswelt mit der unheimlichen Welt ist in Bezug auf den Goldschmied René Cardillac am besten greifbar, dessen eine bis zur Besessenheit gehende Faszination durch eigene Kunst ihn zum harmlosen Sonderling in der großen Stadt Paris macht. Er steht als der Fremde im bürgerlichen Leben, verstanden von niemand, an der Schwelle zum Wahnsinn. Automatisch entsteht hier die Frage, ob Cardillac, der wahrscheinlich schon in der pränatalen Phase ein Trauma erlebt hatte, überhaupt an den von ihm verübten Morden schuld sein kann? Sind seine Gräueltaten mit dem bösen Stern und den dämonischen Kräften zu rechtfertigen, die der geniale Künstler nicht erkennen und beeinflussen kann?

Bibliografia

Bönnighausen, Marion: E.T.A. Hoffmann. Der Sandmann / Das Fräulein von Scuderi. Oldenburg Interpretationen, Bd. 93. München 1999.

Deterding, Klaus: Hoffmanns Erzählungen – eine Einführung in das Werk E.T.A. Hoffmanns. Königshausen & Neumann, Würzburg 2007.

Deterding, Klaus: Magie des Poetischen Raums. E.T.A. Hoffmanns Dichtung und Weltbild. Beiträge zur neueren Literaturgeschichte. Folge 3, Bd. 152. Heidelberg 1999.

Fingerhut, Margret, Fingerhut, Karl-Heinz: Zwischen Romantik und Realismus. E.T.A. Hoffmann: Das Fräulein von Scuderi. Lehrerband. J.B. Metzlersche Verlagsbuchhandlung, Stuttgart 1980.

Herwig, Henriette: Das Fräulein von Scuderi. Zum Verhältnis von Gattungspoetik, Medizingeschichte und Rechtshistorie in Hoffmanns Erzählung in: Interpretationen. E.T.A. Hoffmann. Romane und Erzählungen. Philipp Reclam, Stuttgart 2004.

Nachwort zum Sandmann. In: E.T.A. Hoffmann. Der Sandmann. Philipp Reclam, Stuttgart 1969.

Schneider, Manfred: Serapiontische Probabilistik. Einwände gegen die Vernunft des größten Haufens in: Mittelungen der E.T.A. Hoffmann-Gesellschaft e.V. 30. Heft. Bamberg 1984.

Anger, Sandra: E.T.A. Hoffmann: „Das Fräulein von Scuderi” – Kriminalerzählung und Künstlerthematik, http://www.grin.com/de/e-book/46978/e-t-a-hoffmann-das-fraeulein-von-scuderi-kriminalerzaehlung-und-kuenstlerthematik

Opublikowane
2019-10-18
Dział
Artykuły