Terminologia a dyskurs. Na przykładzie orędzia, gatunku dyskursu religijnego
Abstrakt
The main object of this article is to study the role of terminology within the French epistemology called Discourse Analysis. The author examines the nature of the religious discourse and focuses on its specific denotations. She studies the pope’s message (of Benedict XVI) for 2011 World Day of the Sick to show how the French theory enhances the value of the self-constituting discourse in signs interpretation. Such a vision allows to understand interdependence between discourse and its specific meanings.
Discours et terminologie. l’exemple d’un message religieux
Le but de l’article est de réfléchir sur la nature de la terminologie dans la perspective de l’épistémologie dite Analyse du Discours à la française. On s’interroge sur la nature de la langue religieuse, considérée quelquefois comme un style ou comme une langue spécialisée. Enfin on parle du genre de message religieux. Suivent ensuite quelques analyses d’un texte représentatif du genre en question : il s’agit du Message du pape Benoît XVI adressé à l’occasion de la XIXe Journée Mondiale du Malade (le 11 février 2011). Puisque tout discours crée ses propres dénotations, l’Auteur montre que, pour les comprendre, il faut se référer au discours constituant. Comme l’un des traits du message est l’explication et la didactique des sens discursifs, l’Auteur essaie de le prouver au travers des analyses effectuées.
Bibliografia
Dziekoński Stanisław, ks., 2005, «Język religijny we współczesnej katechezie» [in:] Język religijny dawniej i dziś, II, Mikołajczak S., Węcławski T. [red.], Poznań, Wyd. Poznańskie Studia Polonistyczne, 188-196.
Grzegorczykowa Renata, 2005, «Wypowiedzi religijne jako forma uczestnictwa w sacrum» [in:] Język religijny dawniej i dziś, II, Mikołajczak S., Węcławski T. [red.], Poznań, Wyd. Poznańskie Studia Polonistyczne, 15-24.
Grzelak Eliza, 2005, «Zróżnicowanie funkcjonalne języka religijnego» [in:] Język religijny dawniej i dziś, II, Mikołajczak S., Węcławski T. [red.], Poznań, Wyd. Poznańskie Studia Polonistyczne, 39-45.
Grzmil-Tylutki Halina, 2010, Francuska lingwistyczna teoria dyskursu. Historia, tendencje, perspektywy, Kraków, Universitas.
Karkosz Tadeusz, ks., 2004, «Język teologiczny: jak mówić dziś o Bogu?» [in:] Język religijny dawniej i dziś, I, Mikołajczak S., Węcławski T. [red.], Poznań, Wyd. Poznańskie Studia Polonistyczne, 415-421.
Kłoczowski Jan Andrzej, OP, 1995, «Język, którym mówi człowiek religijny» [in:] Znak 487, Kraków, 5-17.
Maingueneau Dominique, 2005, «L’analyse du discours et ses frontières» [in:] Marges Linguistiques, 9.
Matuszczyk Bożena, 2007, «Dlaczego spór o język religijny?» [in:] Język religijny dawniej i dziś, III, Bortkiewicz P., Mikołajczak S., Rybka M. [red.], Poznań, Wyd. Poznańskie Studia Polonistyczne, 151-157.
Muszyński Henryk, abp, 2004, «Słowo narzędziem Bożo-ludzkiego dialogu» (homilia) [in:] Język religijny dawniej i dziś, I, Mikołajczak S., Węcławski T. [red.], Poznań, Wyd. Poznańskie Studia Polonistyczne, 11-14.
Wojtak Maria, 2004, «Styl religijny w perspektywie genologicznej» [in:] Język religijny dawniej i dziś, I, Mikołajczak S., Węcławski T. [red.], Poznań, Wyd. Poznańskie Studia Polonistyczne, 104-113.
Wojtak Maria, 2005, «Genologiczne aspekty charakterystyki modlitewnika – zarys problematyki» [in:] Język religijny dawniej i dziś, red. Mikołajczak S., Węcławski T. [red.], Poznań, Wyd. Poznańskie Studia Polonistyczne, 111-119.
Wojtak Maria, 2009, «Polimorficzność stylu religijnego we współczesnej polszczyźnie» [in:] Język religijny dawniej i dziś, V, Bortkiewicz P., Mikołajczak S., Rybka M. [red.], Poznań, Wyd. Poznańskie Studia Polonistyczne, 115-125.
Copyright (c) 2011 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.