„Ich bin [...] als großer Lacher bekannt“. Ein ergänzender Blick auf Briefe und Tagebücher von Franz Kafka

  • Anna Rutka Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych
Słowa kluczowe: śmiech; ironia; humor; Franz Kafka – życie i twórczość

Abstrakt

[Abstrakt tylko w j. polskim / Abstract only in Polish]

„Ja też potrafię się śmiać [...] jestem nawet powszechnie znany jako wielki śmieszek”. Śmiech w pamiętnikach i listach Franza Kafki

Życie i twórczość Franza Kafki zwykło się utożsamiać ze schyłkowymi nastrojami modernizmu. Zarówno liczni badacze, jak i czytelnicy, którzy mało lub prawie nic nie wiedzą o przeszło czternastu tysiącach publikacji naukowych na temat życia i dzieł autora, zgodni są co do tego, że twórczość Kafki jest przede wszystkim, jak czytamy w definicji słownikowej, „przygnębiająca, niesamowita, budząca lęk”. Strach, cierpienie, wewnętrzne rozdarcie, daleko posunięta izolacja społeczna, długoletnia choroba, poczucie permanentnego zagrożenia ze strony autorytatywnego ojca, kompleks żydowskiego pochodzenia, ciągła świadomość winy – wszystko to znalazło wstrząsające odbicie w twórczości pisarza. A jednak wbrew tym powszechnym opiniom z licznych przekazów i wspomnień przyjaciół Kafki dowiadujemy się, że był on człowiekiem o pogodnym usposobieniu, który bardzo często i chętnie się śmiał, żartował, a nawet płatał figle. Max Brod, wieloletni przyjaciel pisarza, wspomina, że Kafka śmiał się do rozpuku podczas czytania pierwszego rozdziału swojej powieści Proces w gronie znajomych. Podobnie też w pamiętnikach oraz listach samego autora odnajdujemy liczne dowody na jego poczucie humoru. Franz Kafka wykorzystywał bardzo często śmiech jako środek, za którego pomocą zręcznie manipulował swoim wizerunkiem oraz modyfikował relacje z innymi ludźmi. Jako bardzo charakterystyczne jawią się częste opisy spotkań w gronie praskich przyjaciół, które przepełnione były nieskończonymi żartami, beztroskimi błazenadami i „wiecznym śmiechem”. Ta przeżywana wspólnie wesołość miała dla Kafki znaczenie oswobadzające, stanowiła dla niego, jak czytamy w jednym z listów, „iluzję i [...] prawie początek rzeczywistości, pięknego istnienia [niem. Dasein]” (tłumaczenie A. Rutka). Wypróbowana podczas tych spotkań oswobadzająca strategia śmiechu wykorzystywana była również w podejściu pisarza do trawiącej go latami choroby i słabości fizycznej. Humorystyczne lub autoironiczne opisy stanów chorobowych, fobii i lęków związanych z pogarszającym się stanem zdrowia nie należą w Kafkowskich listach do rzadkości. Jako niezwykle intrygujące jawią się funkcja i znaczenie śmiechu w kontekście miłości pisarza do Felice Bauer i Mileny Jasenskiej. Kafce bardzo zależało, aby kobiety, które kochał, widziały w nim mężczyznę wesołego i pełnego humoru. W korespondencji z Felice i Mileną charakterystyczne są pasaże, w których stara się on zaimponować swoim śmiechem czy wręcz przechwala się rolą żartownisia. Nieodłącznym elementem tych trudnych związków z kobietami był strach przed raniącym wyśmianiem ze strony ukochanej. Ów lęk nie jest jednoznaczny i nosi cechy ambiwalentne, gdyż listy zarówno do Felice, jak i do Mileny zawierają wiele próśb o wyśmianie własnych niepewności, lęków i emocjonalnej labilności, jakie towarzyszyły jego rozterkom miłosnym. Ta na pozór paradoksalna potrzeba bycia wyśmianym jest świadectwem spontanicznego poszukiwania przez pisarza oswobadzającej i dystansującej siły śmiechu.

Bibliografia

Anz, Thomas: Franz Kafka. München 1989.

Binder, Hartmut: Franz Kafka. Leben und Persönlichkeit. Stuttgart 1976.

Binder, Hartmut: Kafkas Briefscherze. Sein Verhältnis zu Josef David. In: JDSG, XIII (1969), S. 536-559.

Born, Jürgen (Hg.): Franz Kafka. Kritik und Rezeption 1924-1938. Frankfurt/Main 1983.

Brod, Max: Der Prager Kreis. Stuttgart/Berlin/Köln/Mainz 1966.

Brod, Max: Über Franz Kafka. Frankfurt/Main 1966.

Canetti, Elias: Der andere Prozeß. Kafkas Briefe an Felice. München 1969.

Damerau, Burghard: Die Waffe der Groteske. Kafka, Kämpfe und Gelächter. In: Neohelicon 22 (1995), S.248-258.

Hillman, Heinz: Versuch, Kafka als Komödie zu lesen. In: Diskussion Deutsch 14 (1983), S. 370-379.

Goltschnigg, Dietmar: Lachende Moderne – Kafkas Prozeß-Roman. In: Literatur für Leser 2 (1994), S. 66-76.

Janouch, Gustav: Gespräche mit Kafka. Frankfurt/Main 1968.

Kafka, Franz: Briefe an Felice. Frankfurt/Main 1983.

Kafka, Franz: Briefe an Milena. Frankfurt/Main 1983.

Kafka, Franz: Briefe an Ottla und Familie. Frankfurt/Main 1981.

Kafka, Franz: Briefe. Frankfurt/Main 1983.

Kafka, Franz: Tagebücher 1910-1923. Frankfurt/Main 1983.

Kranz, Gisbert: Kafkas Lachen. In: ders.: Kafkas Lachen und andere Schriften zur Literatur 1959-1990. Köln/Wien 1991.

Petr, Pavel: Kafkas Spiele. Selbststilisierung und literarische Komik. Heidelberg 1992.

Reich-Ranicki, Marcel: Kafka, der Liebende. In: ders.: Nachprüfung. München 1977.

Rutka, Anna: Die Funktion des Lachens und Lächelns in den Romanen von Franz Kafka. Lublin 2002.

Weltsch, Felix: Das Rätsel des Lachens. Prag 1935.

Weltsch, Felix: Religion und Humor im Leben und Werk Franz Kafkas. Berlin 1957.

Opublikowane
2019-10-15
Dział
Artykuły