Duch Święty w pismach Cypriana Norwida

  • Anna Kozłowska Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Słowa kluczowe: Cyprian Norwid; Duch Święty; chrześcijaństwo; język religijny; język Cypriana Norwida; nazwy Boga

Abstrakt

The paper seeks to describe the image of the Holy Spirit in the writings of Cyprian Norwid. The description has been based principally on the analysis of Norwidian names of the Holy Spirit and their uses. In Norwid’s texts thatere four description of the Third Person of God (the Spirit, the Holy Spirit, the Spirit of History-Paraclete, and the Comforter), altogether 89 contexts. The Third Person of the Trinity is at the same time the Divine Person most rarely referred to by the author of the Vade-mecum. The Holy Spirit, revealed in secret, hidden under His manifestations, plays an important role in Norwid’s vision of reality. He is the maker of human fellowships, guardian of history, foundation of man’s improvement, giver of moral attributes, such as valour, love, and obedience, guarantor and pattern of freedom that ensures unification with God’s plans. He is also the agent of any activity and creative action.

Bibliografia

Bellarmin R., 1844, Wykład nauki chrześcijańskiej ułożony z rozkazu Klemesa VIII, papieża, przez kardynała Roberta Bellarmina. Na polski język przetłómaczony [sic!] i w propagandzie wydany, Rzym.

Bellarmin R., 1855, Katechizm mniejszy czyli nauka chrześcijańska krótko zebrana i ułożona z rozkazu Klemensa VIII papieża przez Kardynała Roberta Bellarmina a z rozkazu Grzegorza XVI papieża na polski język przetłómaczona [sic!] przez Xiędza [Aleksandra Jełowickiego], Berlin.

Biblia to jest Pismo Święte Starego i Nowego testamentu z hebrajskiego i greckiego języka na polski pilnie i wiernie przetłómaczona [sic!], Berlin 1910 [Biblia gdańska].

Congar Y., 1995-1996, Wierzę w Ducha Świętego, t. I, przeł. A. Paygert, t. II-III, przeł. L. Rutkowska, Warszawa.

Dunajski A., 1985, Chrześcijańska interpretacja dziejów w pismach Cypriana Norwida, Lublin.

Dunajski A., 1996, Teologiczne czytanie Norwida, Pelplin.

Dunajski A., 2002, Naród – Ojczyzna – Społeczeństwo w myśli Cypriana Norwida, Lublin.

Fert J., 2001, Chrystus Norwida. Ku odrodzeniu kontemplacji, w: Chrystus w literaturze polskiej, red. P. Nowaczyński, Lublin, s. 255-279.

Gomulicki J. W., 1976, Kalendarz biograficzny Cypriana Norwida, w: Norwid, Pisma wszystkie, t. XI, s. 7-172.

Górski K., Hrabec S. (red.), 1962-1983, Słownik języka Adama Mickiewicza, t. I-XI, Wrocław.

Heintsch P., 1991, Klucz do Norwida, Radom–Cerekiew.

Kadyjewska A., 2002, „TEN, który jest wszystko, jest wszędzie”. O Bogu w pismach Cypriana Norwida, w: Norwid a chrześcijaństwo, red. J. Fert, P. Chlebowski, Lublin, s. 403-420.

Kadyjewska A., Korpysz T., Puzynina J., 2000, Chrześcijaństwo w pismach Cypriana Norwida, Warszawa.

Katechizm Kościoła Katolickiego, 1994, Poznań.

Korpysz T., Puzynina J., 1998, Wolność i niewola w pismach Cypriana Norwida, Warszawa.

Łapiński Z., 1984, Norwid, Kraków.

Opacki I., 1991, [hasło:] Bóg, w: Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław, s. 120-124.

Puzynina J., 1999, Językowy obraz Boga w poezji romantycznej, w: Tysiąc lat polskiego słownictwa religijnego, red. B. Kreja, Gdańsk, s. 99-116.

Opublikowane
2019-10-03
Dział
Artykuły