O technikach skojarzeniowych w nauczaniu leksyki
Abstrakt
[Abstrakt tylko w j. rosyjskim / Abstract only in Russian]
Об ассоциативных методах в обучении лексике
В настоящей статье рассматривается проблема интенсификации процесса обучения лексике с использованием приёмов ассоциативного запоминания иноязычных слов ( в том числе и русских). Вначале представлена психолингвистическая характеристика процесса запоминания иноязычной лексики с учётом семантической памяти как основополагающего фактора прочного закрепления лексических единиц. Затем приводятся примеры приёмов и методов обучения лексике с применением фонологических, графических, семантических и свободных ассоциаций.
Bibliografia
Arabski J.: Skojarzenia swobodne w języku angielskim u studentów anglistyki, w: Metody glottodydaktyki, red. J. Arabski, Katowice: Uniwersytet Śląski 1988.
Arabski J.: Pamięć w przyswajaniu słownictwa obcojęzycznego, w: Podejście kognitywne w lingwistyce, translatoryce i glottodydaktyce, red. F. Grucza, M. Dakowska, Warszawa: Wydawnictwo UW 1997.
Buzan T.: Pamięć na zawołanie, Łódź: Wydawnictwo „Ravi” 1997.
Dryden G., Vos J.: Rewolucja w uczeniu, Poznań: Wydawnictwo Moderski i S-ka 2000.
Komorowska H.: Ćwiczenia komunikacyjne w nauce języka obcego, Warszawa: WSiP 1988.
Komorowska H.: Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa: WSiP 1999.
Kubiak B.: Wykorzystanie środków mnemotechnicznych w nauce języków obcych, „Języki obce w szkole” 1999, nr 4.
Marton W.: Dydaktyka języka obcego w szkole średniej jako maksymalizacja uczenia się ze zrozumieniem, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. A. Mickiewicza 1974.
Sylwestrowicz J.: Lekcja języka obcego, Warszawa: WSiP 1979.
Włodarski Z.: Z tajemnic ludzkiej pamięci, Warszawa: WSiP 1990.
Copyright (c) 2004 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.