Aux origines de l’adialogisme théâtral: Le Cantique des Cantiques
Abstrakt
[Abstrakt tylko w j. polskim / Abstract only in Polish]
U źródeł adialogizmu teatralnego: Pieśń nad Pieśniami
Pieśń nad Pieśniami, usytuowana w samym sercu Biblii, jest na tle zawartych w niej utworów kompozycją wyjątkową. Z genologicznego punktu widzenia ma ona formę krótkiego dramatu poetyckiego lub raczej, jak sugerują liczni egzegeci, zbioru dialogowanych pieśni miłosnych. Rozważania zawarte w artykule, o charakterze wyłącznie literaturoznawczym, dotyczą właśnie aspektu dialogicznego Pieśni. Dialogi występujące w tym poemacie wydają się bowiem prawdziwym archetypem zjawiska adialogizmu, niesłychanie często obecnego we współczesnych utworach dramatycznych i poetyckich. Po krótkim przedstawieniu problemów, jakie stawia przed analizą wielość możliwych architektur Pieśni, artykuł omawia stosowane tam zabiegi amplifikacji adialektycznej, zmiany form zwrotów osobowych, cytatu intralokucyjnego, dialogu z chórem, paradidaskaliczności, zmian izotopii dyskursywnej w replikach oraz użycia aktanta fokalizującego.
Bibliografia
Les éditions de la Bible référencées:
La Bibbia di Gerusalemme, Bolonia, Edizioni Dehoniane, 2002.
La Biblia Cultural, Madrid, SM, 1998.
New American Bible, New York Oxford, Oxford University Press, 1990.
La Sainte Bible (en français courant), Alliance Biblique Universelle, 1996.
Biblia Tysiąclecia, Poznań/Warszawa, Pallottinum, 1990.
Théorie du langage et poétique:
Ducrot, Oswald, 1984: Esquisse d’une théorie polyphonique de l’énonciation, in: Le Dire et le dit, Paris, Minuit.
Durrer, Sylvie, 1999: Le Dialogue dans le roman, Paris, Nathan.
Kerbrat-Orecchioni, Catherine, 1984: Pour une approche pragmatique du dialogue théâtral, dans: Pratiques, no 41, Mars.
Roulet, Eddy et al., 1987: L’articulation du discours en français contemporain, Peter Lang, Berne-Paris.
Wołowski, Witold, 2002: L’adialogisme et la poétisation du texte dramatique dans le théâtre de François Billetdoux (thèse de doctorat encore non publiée, soutenu à l’Université Catholique de Lublin en 2002).
Copyright (c) 2004 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.