Hacia una teoría hermenéutica del amor: Los “Poemas para un Cuerpo” de Luis Cernuda
Abstrakt
[Abstrakt tylko w j. polskim / Abstract only in Polish]
Ku hermeneutycznej koncepcji miłości: “Poemas para un Cuerpo” Luisa Cernudy
Autor artykułu, opierając się na analizie cyklu wierszy nazywanych „Poemas para un Cuerpo” („Wiersze dla ciała”) Luisa Cernudy, rozwija hermeneutyczną teorię miłości. Te pełne dojrzałości wiersze zawierają radykalne stwierdzenie, że miłość zawsze jest interpretacją. Według autora, aprobując takie podejście, należy wybierać najbardziej właściwą interpretację jej przedmiotu. Wielokrotne odniesienia do filozofii Nietzschego (który wywarł ogromny wpływ na twórczość Cernudy) pozwalają mu również oddać głębię tych utworów oraz stawić czoło ryzyku subiektywizmu, jakie w sobie zawierają.
Bibliografia
Barrios, M.: La voluntad de poder como amor, Barcelona, Serbal, 1990.
Cernuda, L.: Poesía completa, Madrid, Siruela, 1993.
Cernuda, L.: Obra completa (3 vol.), Madrid, Siruela, 1994.
Gadamer, H. G.: Verdad y método, Salamanca, Sígueme, 1977.
Harris D.: Luis Cernuda. A Study of the Poetry, London, Tamesis Books, 1973. Traducción española del autor: La poesía de Luis Cernuda, Granada, Universidad de Granada, 1992.
Harris D.: Luis Cernuda. El Escritor y la Crítica, Madrid, Taurus, 1977.
Martínez Nadal, R.: Españoles en Gran Bretaña. Luis Cernuda. El hombre y sus temas, Madrid, Hiperión, 1983.
Nietzsche, F.: Menschliches, Allzumenschliches I, Vorrede, 6-7, in: Sämtliche Werke (hrsg. von Giorgio Colli und Mazzino Montinari), Berlin, DTV–Walter de Gruyter, 1977.
Nietzsche, F.: El crepúsculo de los ídolos, Madrid, Alianza, 1980.
Nietzsche, F.: El nacimiento de la tragedia, Madrid, Alianza, 199311.
Ocampo, E.: Cinco lecciones de amor proustiano, Barcelona, Destino, 1995.
Vattimo, G.: Más allá de la interpretación, Barcelona, Paidós, 1995.
Yourcenar, M.: Ana, soror, in: Como el agua que fluye, Madrid, Alfaguara, 1988.
Zubiaur, I.: La construcción de la experiencia en la poesía de Luis Cernuda, Kassel, Edition Reichenberger, 2002.
Copyright (c) 2004 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.