Le développement des capacités discursives dans l’acquisition de la langue maternelle : le cas du discours descriptif
Abstrakt
[Abstrakt tylko w j. polskim / Abstract only in Polish]
Rozwój zdolności dyskursywnych w akwizycji języka ojczystego: przypadek dyskursu deskryptywnego
Artykuł prezentuje częściowe wyniki badań wchodzących w skład projektu „Budowa dyskursu przez uczących się języka, dorosłych i dzieci”, koordynowanego przez autorkę tekstu. W studium starano się ona pokazać, jak dzieci 4-, 7- i 10-letnie, których językiem ojczystym jest język francuski, rozwijają stopniowo zdolność budowy spójnego dyskursu. Na podstawie typu dyskursu, który jak dotąd jest stosunkowo rzadko analizowany w badaniach nad akwizycją języka ojczystego – a chodzi tu o opis przestrzeni – autorka pokazuje, w jaki sposób dzieci stopniowo budują dyskurs jednocześnie na poziomie struktury syntaktycznej wypowiedzeń, na poziomie konceptualnego wyobrażenia opisywanej przestrzeni oraz na poziomie realizacji złożonego zadania językowego. W konkluzji autorka dowodzi, że kompetencja dyskursywna nie jest całkowicie nabyta przed 10 rokiem życia oraz że stosunkowo niski poziom spójności tekstu oraz słaba organizacja konceptualna opisywanej przestrzeni są pochodną niskiej jeszcze zdolności rozwiązywania kompleksowych zadań językowych, innymi słowy: wynikają one z nie do końca rozwiniętej jeszcze zdolności budowania koherentnego i spójnego dyskursu.
Bibliografia
Benazzo S., Perdue C., Watorek M. (2002) : « The role of scope particles in discourse construction ». European Research Conferences: The structure of the learner language: the End state of Language Acquisition, 12 – 17 octobre 2002, Kolymbari, Crète (Grèce).
Carroll M., Murcia J., Watorek M., Bendiscioli S. (2000) : « The relevance of Information Organization to Second Language Acquisition Studies : The descriptive Discourse of Advanced Adult Learners of German », in : « Studies in second Language Acquisition ».
Hendriks H., Hickmann M. (1998) : Référence spatiale et cohésion du discours: acquisition de la langue par l’enfant et par l’adulte, in : Pujól M., L. Nussbaum, & M. Llobera (éds.), Adquisición de lenguas extranjeras: perspectivas actuales en Europa, Madrid : Edelsa, pp. 151-163. (Collección CIE. Metodología).
Hickmann M. (1987) : Ontogénèse de la cohésion dans le discours, in : Piéraut-Le Bonniec G. (éd.), Connaître et dire, Bruxelles: Ed. Pierre Mardaga.
Hickmann M. (2000) : Le développement de l’organisation discursive, in : Kail M. et M. Fayol M. (éds), Acquisition du langage : le langage en développement, au delà de trois ans, vol. I, Paris : PUF.
Hickmann M. et Hendriks H. (1999) : Cohesion and anaphora in children’s narratives : a comparison of English, French, German, and Chinese, in : « Journal of Child Language », 26, pp. 419-452.
Jonston J. R., Slobin D. I. (1979) : The development of locative expressions in English, Italian, Serbo-croatian and Turkish, in : « Journal of Child Language » 6, pp. 529-545.
Talmy L. (1983) : How language structures space, in : Pick H. et L. Acredolo L. (éds.), Spatial orientations: theory, research and application, New York : Plenum Press.
Vandeloise C. (1986) : L’Espace en français, Paris: Ed. du Seuil.
Watorek M. (1996a) : Conceptualisation et representation linguistique de l’espace en italien et en français, langue maternelle et langue étrangère. Thèse en Linguistique, Université de Paris VIII.
Watorek M. (1996b) : Le traitement prototypique : définition et implications, in : « Toegepaste Taalwetenschap in Artikelen », 55, pp. 187-200.
Watorek M. (1998) : L’expression de la localisation spatiale dans les productions des locuteurs natifs italophones et francophones, et d’apprenants italophones du français, in : « Cahiers d’Acquisition et de pathologie du langage » 16/17, pp. 17-50.
Watorek M. et Perdue C. (1999) : Additive particles and focus : observations from learner and native speaker production, in : « Linguistics » 37 (2), pp. 297-323.
Watorek M. (à paraître) : The developpement of anaphoric means to refer to space and entities in the acquisition of French by Polish learners, in : Dimroth C. & M. Starren (dir.), Information structure, linguistic structure and the dynamics of acquisition, John Benjamins.
Copyright (c) 2003 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.