Permanence du naturalisme dans la quête artistique de Joris-Karl Huysmans : À vau-l’eau, À Rebours, Là-Bas
Abstrakt
[Abstrakt tylko w j. polskim / Abstract only in Polish]
Obsesyjna wierność naturalizmowi w twórczości Jorisa-Karla Huysmansa na przykładzie À vau-l’eau, À Rebours, Là-Bas
Krytyka podkreśla niejednokrotnie fakt wyraźnej ewolucji twórczości Jorisa-Karla Huysmansa, wyodrębniając w niej trzy etapy: naturalistyczny, dekadencki, katolicki. Ewolucji artystycznej towarzyszy nieustające poszukiwanie sensu życia. Z życiowego nieudacznika, ateisty i rozpustnika, artysty bacznie obserwującego najdrobniejsze szczegóły codziennego życia, a jednocześnie pałającego nienawiścią do otaczającej go rzeczywistości i ludzi, Huysmans przeistacza się w człowieka wierzącego. Czy jednak ta przemiana przynosi mu ukojenie? Jak sam twierdzi, jedynie literatura jest w stanie ocalić go od niesmaku egzystencji.
Celem niniejszego artykułu jest prześledzenie obsesyjnej wierności pisarza metodzie naturalistycznej. Jako uczeń Emila Zoli, Huysmans początkowo akceptuje reguły gry narzucone przez swego mistrza. Pierwsze utwory (Marthe, Les Sœurs Vatard, À vau-l’eau) można usytuować w obrębie naturalizmu wywodzącego się z teorii Zoli, który przechodzi w naturalizm estetyczny (À Rebours), nawet sataniczny (Là-Bas), by w końcu stać się naturalizmem mistycznym (En route, La Cathédrale, L’Oblat). Skąd ta wierność metodzie naturalistycznej pisarza indywidualisty, który na każdym kroku stara się podkreślać swoją niechęć do wszelkich etykietek?
Być może wynika ona z faktu, że tak naprawdę Huysmans wykorzystuje tę metodę, by stworzyć iście diabelską układankę: po dopasowaniu wszystkich elementów otrzymamy artysty portret własny. W ten sposób pisarz próbuje zemścić się na otaczającej rzeczywistości: teoretycznie, pod przykrywką wierności naturalizmowi, odtwarza świat pełen brzydoty i rozpaczy, obnażając bezsens i nijakość ludzkiej egzystencji. Świat ten jest zniekształcony – pełen lęków, manii i straconych złudzeń pisarza. Jest on wręcz naznaczony pesymizmem, jednak błędem byłoby sprowadzanie tej twórczości jedynie do przedsięwzięcia egotystycznego, gdyż tego rodzaju zabieg prowadziłby nieuchronnie do zatracenia oryginalności utworów nie mieszczących się w sztywnych schematach. Huysmans, niczym buntownik z wyboru wciąż szuka stylu, który nie tylko zaskoczy czytelnika, ale i zmusi go do patrzenia w inny sposób na otaczający świat. Zważywszy na liczbę poświęconych mu badań i nieustające zainteresowanie, wydaje się, że z tych poszukiwań pisarz wyszedł obronną ręką.
Bibliografia
Baldick R., La Vie de J.-K. Huysmans (trad. Marcel Thomas), Paris : Denoël, 1958.
Becker C., Lire le Réalisme et le Naturalisme, Paris : Dunod, 1992
Bourget P., Essais de psychologie contemporaine, Paris : Gallimard, coll. « Tel », 1993.
Calvet J., Le Renouveau catholique dans la littérature contemporaine, seconde partie « Les Inititeurs du Mouvement », Paris : F. Lanore éditeur, 1931.
Cogny P., J.K. Huysmans à la recherche de l’unité, Paris : Nizet, 1953.
Cogny P., J. K. Huysmans, de l’écriture à l’Écriture, Paris : Éditions Téqui, 1987.
Décaudin M., Symbolisme, La Grande Encyclopédie, t. 18, Paris : Larousse, 1976.
Fortassier R., Préface d’À Rebours, Paris : Imprimerie nationale, coll. « Lettres françaises », 1981.
Fumaroli M., Préface d’A Rebours, Paris : Gallimard, coll. « Folio », 1977.
Gaillard F., Modernité de Huysmans, in: Huysmans, une esthétique de la décadence. Actes du colloque de Bâle, Mulhouse et Colmar, textes recueillis par A. Guyaux, Ch. Heck, R. Kopp, Paris : Champion, coll. « Travaux et recherches des Universités rhénanes », 1987.
Griffiths R., Huysmans et le mythe d’À Rebours, in : Joris-Karl Huysmans, À Rebours, une goutte succulente, Paris : Sedes, 1990.
Huret J., Enquête sur l’évolution littéraire, Paris : Bibliothèque Charpentier, 1891.
Juin H., Lectures fin de siècle, Paris, U.G.E. coll.10/18, 1992.
Livi F., J.-K. Huysmans, À Rebours et l’esprit décadent, Paris : La Renaissance du Livre, 1976.
Lloyd Ch., À vau-l’eau : le monde indigeste du naturalisme, « Bulletin de la Société Joris-Karl Huysmans », Paris, nº 71, 1980.
Lorrain J., « L’Evénement », 19 mai, 1887.
Meunier A. [pseudonyme de J.-K. Huysmans], Joris-Karl Huysmans, in: Huysmans, « L’Herne », nº 47, 1985.
Martino P., Le Naturalisme français, Paris : Armand Colin, 1938.
Pelissier G., l’article sur J.-K. Huysmans in : Histoire de la langue et de la littérature française des origines à 1900, publiée sous la direction de Petit de Juleville, Paris : Armand Colin, 1899.
Peylet G., J.-K. Huysmans : la double quête, Paris : L’Harmattan, 2000.
Pagès A., À Rebours, un roman naturaliste?, in: Joris-Karl Huysmans, À Rebours, une goutte succulente, Paris : Sedes, 1990.
Richard J. P., Le Texte et sa cuisine, in : Microlectures, Paris : Éditions du Seuil, 1979.
Richard N., Le Mouvement décadent, Paris : Nizet, 1968.
Szeliga-Ossowska A., G. Bernanos et J.-K. Huysmans : quelques remarques sur la représentation du Mal, in : Bernanos. Création et modernité, Klincksieck, Lublin : Presses de l’Université Marie Curie-Sklodowska, 1998.
Zayed F., Huysmans, peintre de son époque, Paris : Nizet, 1973.
Zola É., Les romanciers contemporains, « Le Messager de l’Europe », septembre 1878, recueilli dans Le Roman expérimental, 1881.
Zola É., Le Roman expérimental (1881), in : Anthologie des préfaces de romans français du XIXe siècle, Paris, U.G.E., coll. 10/18, 1975.
Zola É., Lettre à Huysmans, 20 mai 1884, in : J.-K. Huysmans : Lettres inédites à Emile Zola, publiées et annotées par P. Lambert, Genève : Droz,1953.
Zola É., Lettre à la jeunesse, « Le Messager de l’Europe », 1879, recueilli dans Le Roman expérimental, 1881.
Copyright (c) 2003 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.