La formulation des structures événementielles par les apprenants avancésdans les récits oraux et écrits: condensation et granularité

  • Magdalena Sowa Wydział Nauk Humanistycznych, Katolicki Uniwersytet Lubelski
Słowa kluczowe: granulacja; kondensacja; język mówiony; język pisany; uczeń zaawansowany

Abstrakt

[Abstrakt tylko w j. polskim / Abstract only in Polish]

Budowanie narracji przez uczniów o zaawansowanej znajomości języka francuskiego w wypowiedziach ustnych i pisemnych: problem kondensacji i granulacji

Opierając się na serii badań empirycznych (nagranie, transkrypcja, analiza) oraz na pracach teoretycznych z zakresu badań nad konceptualną i werbalną (językową) strukturą tekstu narracyjnego (prace Colette Noyau), autorka artykułu zwraca szczególną uwagę na problem kondensacji i granulacji w ustnych i pisemnych wypowiedziach studentów polskich reprezentujących bardzo zaawansowany poziom znajomości języka francuskiego.

Kompleksowa analiza zarejestrowanych wypowiedzi pozwala odpowiedzieć na następujące kwestie: (1) jakie środki leksykalne mobilizowane są do wyrażania kondensacji i granulacji w wypowiedziach ustnych i pisemnych; (2) w jakich kontekstach studenci stosują w tekstach mówionych i pisanych zabieg kondensacji lub granulacji; (3) jakie są różnice między dwoma typami wypowiedzi – język mówiony i pisany – jeśli chodzi o sposób tworzenia struktur zdarzeniowych.

Bibliografia

Hickmann, M. (1982): The Development of Narrative Skills: Pragmatic and Metapragmatic Aspects of Discourse Cohesion, Thèse de doctorat, University of Chicago, Illinois. Pour: L'histoire du chat et L'histoire du cheval.

Noyau, C. (1999): Processus de conceptualisation et de formulation de structures événementielles par les apprenants: sur la granularité. Réflexions complémentaires sur le thème de granularité des représentations de procès dans la mise en texte et dans l'acquisition des langues, à la lumière de quelques travaux théoriques récents. Position paper, msc, Table-ronde du Groupement de Recherche 113 `Acquisition des langues' du C.N.R.S., Berder.

Noyau, C. et al.: Two Dimensions of the Representation of Complex Event Structures: Granularity and Condensation. Towards a Typology of Textual Production in L1 and L2, in: Hendriks, H. (à paraître): The Structure of Learner Varieties, Mouton de Gruyter, coll. `Studies on Language Acquisition' (SOLA).

Noyau, C. & Paprocka, U. (2000). La représentation de structures événementielles par les apprenants: granularité et condensation, in: Roczniki Humanistyczne, XLVIII, z.5 [Annales de Lettres et Sciences Humaines, vol. XLVIII, cahier 5, Lublin, Pologne], pp. 87-121.

Perdue, C. (1995): L'acquisition du français et de l'anglais par des adultes. Former des énoncés, Paris, CNRS Editions.

Opublikowane
2019-08-30
Dział
Artykuły