L'objet iconique dans La vie mode d'emploi de Georges Perec
Abstrakt
Przedmiot ikoniczny w La vie mode d'emploi Georges'a Pereca
Opublikowana w roku 1976 powieść Pereca La vie mode d'emploi zdaje się w jego twórczości zajmować miejsce szczególne, miejsce opus magnum, w którym autor zawarł sumę swoich przemyśleń o literaturze i w którym spotykają się wszystkie tendencje obecne w jego różnorodnym dziele. Najpełniej realizuje ona postulat „czterech horyzontów”, o których wspominał Perec w wielu wywiadach i autokomentarzach. Powieść ta jest także znakomitą okazją do prześledzenia, jaką rolę odgrywa w tym pisarstwie przedmiot ikoniczny. Termin ten określa wszelkiego rodzaju przedmioty przedstawiające, od obrazu znanego malarza po kartkę pocztową i fotografię. Przedmiot ikoniczny stanowi w pisarstwie Pereca punkt wyjścia do „produkowania” tekstu (poprzez bardzo skomplikowany system contraintes), ale jest też bezpośrednio obecny w tekście, zastępując niejako klasyczny opis. Można go również traktować jako jeden z zasadniczych topoi Pereca, poprzez które pisarz wypowiada się najpełniej i najbardziej bezpośrednio. W niniejszym artykule (będącym jednym z rozdziałów rozprawy doktorskiej zatytułowanej L'objet iconique dans l'œuvre de Georges Perec) starałem się ukazać tę właśnie złożoną funkcję przedmiotu ikonicznego.
Copyright (c) 1998 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.